ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controale ITM 2024: Ce angajatori ar trebui să se aștepte la verificări în trimestrul al doilea
Există mai multe domenii de activitate vizate de controalele inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) programate pentru trimestrul al doilea din anul 2024. Inspectorii ITM-urilor vor face verificări la firmele de curierat, de construcții, din domeniul HoReCa, la transportatorii rutieri, la unitățile de învățământ, la cabinetele medicale individuale și nu numai.
Articolul continuă mai jos
Planul controalelor ITM-urilor la angajatori în trimestrul al doilea este stabilit prin
calendarul anual al Inspecției Muncii. Acesta este împărțit în verificări ce vizează respectarea legislației de securitate și sănătate în muncă și în verificări ce vizează respectarea legislației relațiilor de muncă.
Domeniul securității și sănătății în muncă:
- monitorizarea riscurilor existente la locurile de muncă din microîntreprinderi; din moment ce microfirmele reprezintă o bună parte din totalul companiilor active în România, inspectorii vor să se asigure că acestea au condiții de muncă adecvate pentru prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
- verificări privind modul de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă în șantierele temporare sau mobile din domeniul construcţiilor, deoarece acest domeniu de activitate are o pondere majoră în numărul total de accidentați la muncă;
- verificări privind riscurile existente la locurile de muncă unde sunt folosiți zilieri și/sau salariați temporari; mulți angajatori sunt tentați să apeleze la asemenea lucrători pentru că sunt mai ieftini și mai ușor de găsit și pentru că au obligații mai puține de respectat, motiv pentru care există riscul apariției de accidente de muncă din cauză că lucrătorii sunt folosiți în alte condiții decât cele stabilite prin legislație;
- verificarea modului în care se respectă cerințele minime de securitate și sănătate în muncă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase; ținând cont de volumul mărfurilor periculoase transportate, de riscurile ridicate de accidentare a personalului și având în vedere faptul că aceste activități implică riscuri de producere a unor pagube importante, umane și materiale, este necesară conștientizarea angajatorilor despre respectarea legislației pentru a preveni accidentele;
- verificarea respectării prevederilor legale de securitate și sănătate în activitatea de manipulare manuală/mecanizată a coletelor și corespondenței, în domeniul curieratului rapid; acțiunea inspectorilor de muncă are în vedere creșterea exponențială din anii recenți a activității de curierat;
- verificarea modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii de către companiile care dețin conducte de transport pentru produse petroliere și gaze naturale;
- verificarea modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor care îşi desfăşoară activitatea în industria metalugică;
- verificarea modului în care angajatorii au îndeplinit măsurile pentru normalizarea condițiilor de muncă la locurile de muncă încadrate în condiții deosebite.
Domeniul relațiilor de muncă:
- verificări în domeniile în care există un risc ridicat ca angajatorii să apeleze la munca la gri sau la munca le negru (de exemplu, construcții, livrări și curierat, protecție și pază, service auto, depozite și retail, comerț, catering, restaurante, baruri și alte activități de servire a băuturilor, hoteluri și facilități de cazare, târguri și piețe, activități de jocuri de noroc și pariuri, închirieri de transportoare și trotinete electrice, panificație și cofetării, fabricarea de încălțăminte, saloane de înfrumusețare, cabinete medicale individuale, policlinici și spitale private);
- verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier; autoritățile verifică respectarea prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă, cu o atenție specială pe cele privind timpul de muncă şi de odihnă și cele ce vizează detașarea transnațională;
- verificarea respectării prevederilor legale privind încheierea, modificarea, suspendarea și executarea contractelor individuale de muncă (timpul de muncă și de odihnă, drepturi salariale) în creșe, grădinițe, afterschool-uri și la alte unități de învățământ publice sau private; conform planului de controale, în acest domeniu există o creștere a unităților și o creștere a numărului de salariați, motiv pentru care este necesară verificarea respectării legislației muncii;
- verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă la centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor;
- verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile privind condiţiile de funcţionare şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară, deoarece leasingul de personal reprezintă un segment important pe piața muncii din România;
- verificarea respectării prevederilor legale cu privire la condițiile de funcționare și procedura de înregistrare a agenților de plasare a forței de muncă în străinătate;
- verificarea modului de respectare, de către angajatori, a prevederilor legale referitoare la încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.
Programul controalelor ITM-urilor pentru tot anul
poate fi consultat aici în detaliu.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (3)