Teoretic, din 18 octombrie 2024, mult mai multe firme din România ar fi trebuit să aplice noi măsuri de securitate cibernetică, dar autoritățile de la noi sunt în întârziere cu actualizarea cadrului legal. Este vorba despre transpunerea în legislația noastră a Directivei NIS2, care urmează să vină prin OUG - subiect despre care am vorbit cu un specialist de la certSIGN. Citește articolul
Guvernul dorește introducerea mai multor informații noi pe bonurile fiscale emise de casele de marcat ale comercianților și prestatorilor. Însă prevederile stabilite în vară nu pot fi aplicate, pentru moment, în lipsa emiterii unor precizări ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) legate de modificările concrete care urmează a fi introduse pe bonurile fiscale. Am discutat despre această chestiune cu reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România (PCSCMR). Citește articolul
Furturile comise de angajați din patrimoniul companiei reprezintă un risc care poate afecta atât imaginea companiei, cât și profitabilitatea acesteia. Este important ca orice firmă să implementeze măsuri pentru a minimiza riscul de furt și a gestiona eficient situațiile în care acesta se produce, însă orice acțiune sau inacțiune a angajatorului poate avea consecințe de care acesta ar trebui să fie constient înainte de a întreprinde ceva. Despre aceste consecințe și implicații vom afla de la Cristina Filimon, avocat specializat în dreptul muncii, drept administrativ și comercial. Citește articolul
Uneori ne confruntăm cu lipsa lichidităților, fie că suntem ”între salarii”, fie că dorim să achiziționăm un imobil ori un autoturism, situație în care apelăm la împrumuturi, la bănci ori la rude sau prieteni. Despre împrumuturile dintre persoanele fizice discutăm astăzi cu avocatul Ovidiu Miheț, managing partner la MHLawyers, pentru a afla ce probleme apar la încheierea unui astfel de împrumut și ce trebuie să știm despre garanții, dobânzi, penalități. Vom afla și despre operațiunile financiare tulburi, pretinse ca fiind împrumuturi, care nu sunt altceva decât infracțiuni de evaziune fiscală. Citește articolul
Companiile trebuie să se pregătească, în această perioadă, de aplicarea unui regulament european, supranumit EUDR, care va avea un impact semnificativ asupra comerțului cu anumite produse. Actul normativ interzice comercializarea de produse provenite din zone defrișate și exportul acestora către alte piețe, motiv pentru care specialiștii de la Deloitte România ne-au explicat la ce ar trebui să se aștepte companiile. Citește articolul
Data de 1 ianuarie 2025 este importantă inclusiv pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România, nu doar pentru rezidenții contribuabili mici. Asta deoarece de atunci se aplică obligația de a face raportările SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a creat, de curând, un instrument practic prin care poate face modificări din oficiu ale vectorului fiscal al contribuabililor, am discutat cu un specialist de la Nowium despre aspectele esențiale de reținut pe această temă. Citește articolul
Folosirea e-Factura pentru relația B2B a trecut, din iulie 2024, la un alt nivel - sistemul este singurul canal pentru transmiterea facturilor electronice (cu implicații la deducerea TVA), termenul de transmitere s-a redus la cinci zile calendaristice și se pot aplica noi amenzi. În aceste condiții, importanța verificărilor și reconcilierilor periodice este vitală pentru contribuabilii care vor să evite problemele în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază specialiștii de la EY România. Citește articolul
Problema spinoasă a modului de calcul al termenului de cinci zile calendaristice, în care trebuie transmise facturile în sistemul e-Factura, a fost „rezolvată” de Ministerul Finanțelor (MF) printr-o simplă postare pe Facebook. Însă această clarificare n-are nicio valoare reală pentru contribuabili, potrivit specialiștilor. Citește articolul
Un număr mare de companii de impact au intrat în insolvență în prima jumătate a anului, dublu față de aceeași perioadă a anului anterior, potrivit datelor comunicate la începutul acestei luni de CITR. Deciziile manageriale neadecvate, cum ar fi lipsa unui plan de afaceri robust și a unei strategii clare de gestionare a crizelor, de exemplu, contribuie semnificativ la declinul companiilor. Într-un interviu acordat avocatnet.ro, Mariana Boiciuc, senior partner CITR, aduce lămuriri cu privire la cauzele acestui fenomen și explică ce măsuri pot lua companiile pentru a evita insolvența, în contextul în care modificările legislative din 2022 au făcut procedura de concordat preventiv mai accesibilă și adaptată nevoilor companiilor. Citește articolul