Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Traficul rutier pe unele dintre drumurile publice din România este monitorizat, de puțină vreme, printr-un sistem integrat, numit e-SIGUR, iar în cazul încălcării regulilor de circulație, șoferii identificați astfel pot fi sancționați de polițiști fără să fie opriți în trafic, amenzile fiind expediate direct la domiciliul acestora. Deocamdată, sistemul este funcțional doar pe trei drumuri, dar când va fi definitivat va conține, printre altele, 500 de camere video și 300 de radare mobile. Citește articolul
Anul care urmează să se încheie a adus câteva noutăți, inclusiv în ceea ce privește obținerea permisului de conducere și desfășurarea examenului auto. Poate că cele mai importante schimbări au fost aduse categoriei B de permise, deținătorii acesteia putând conduce din acest an anumite tipuri de motociclete și tractoare.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat noile tarife de referință pentru polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru decembrie 2024, tarife ce sunt luate în calcul de asigurători la stabilirea sumelor pe care șoferii le vor plăti pentru asigurarea obligatorie. Reamintim că tarifele RCA sunt plafonate până la 31 martie 2025, creșterea lor fiind limitată până atunci. Citește articolul
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Modificările legislative aduse pe parcursul anului 2024 în materia accidentelor rutiere au generat numeroase discuții în rândul practicienilor dreptului, mai ales în ceea ce privește situația particulară a autorănirii conducătorului auto. Analiza următoare, pentru care am apelat la avocatul Liliana Grădinaru, își propune să clarifice cadrul legal actual, pornind de la interpretarea dată în această materie de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) și continuând cu implicațiile modificărilor aduse recent legislației rutiere. Citește articolul
Șoferii care se confruntă cu imobilizarea vehiculului din cauza nerespectării reglementărilor privind transportul rutier au acum proceduri clare pentru a demonstra îndeplinirea condițiilor legale necesare reluării transportului sau deplasării, stabilite printr-un ordin publicat recent în Monitorul Oficial. De asemenea, a apărut o nouă procedură pentru reținerea plăcuțelor de înmatriculare. Citește articolul
În prezent, șoferii trebuie să se asigure că au asigurarea Carte Verde în format fizic atunci când călătoresc în afara țării. Însă, începând cu 1 ianuarie 2025, aceștia vor putea prezenta asigurarea Carte Verde și în format electronic în cazul unui control sau accident în afara țării. Documentele completate manual nu vor fi acceptate și nu vor fi recunoscute în cadrul Sistemului Carte Verde. Citește articolul
Salariul minim va crește, începând cu 1 ianuarie 2025, de la 3.700 de lei, cât e acum, la 4.050 de lei. Majorarea salariului minim va însemna și creșterea amenzilor aplicate pentru contravențiile rutiere, respectiv a punctului de amendă la peste 200 de lei, în condițiile în care acum e plafonat, până la finalul anului, la 165 de lei. Citește articolul
O lege apărută în 2023 stabilește că Registrul Auto Român (RAR) trebuie să înființeze și să gestioneze un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România. Apoi, în cazul înstrăinării unei mașini mici, vânzătorul va trebui să transmită cumpărătorului un certificat obținut de la RAR, în care vor fi trecute o serie de informații despre mașină, preluate din registrul amintit, inclusiv numărul de kilometri sau implicarea ei în accidente grave. Potrivit RAR, implementarea proiectului RAR Auto Pass va avea loc la 1 decembrie 2024. Citește articolul