În 2024, Codul rutier a fost modificat, astfel încât polițiștii să poată amenda șoferii și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Apoi, autoritățile au stabilit și procedura prin care se pot semnala încălcări ale regulilor rutiere înregistrate de camerele de bord, dar nu veniseră și cu o procedură pentru semnalarea încălcărilor înregistrate de camerele de supraveghere a traficului. De aceea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin, prin care este stabilită o procedură de semnalare a încălcărilor rutiere constatate cu ajutorul camerelor de supraveghere a traficului. Citește articolul
Codul rutier definește depășirea ca fiind manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial. Astfel, după cum a clarificat Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră, trecerea unui vehicul în fața altuia pe o autostradă, în condițiile în care circulă mai repede pe una dintre benzile acesteia, nu reprezintă depășire și nu trebuie să fie făcută exclusiv pe stânga. Citește articolul
Pentru a nu risca amenzi ce pot ajunge la peste 4.000 de lei, șoferii trebuie să respecte o serie de reguli la trecerile la nivel cu calea ferată. Dacă în cazul trecerilor la nivel cu cale ferată dotate cu bariere sau semibariere regulile sunt relativ simple - nu se poate trece când barierele sunt lăsate, în cazul celor fără bariere, dar cu sisteme sonore și luminoase de avertizare în legătură cu venirea trenului, regulile se complică un pic, punându-se întrebarea dacă șoferii trebuie să oprească mașina și atunci când sistemele de avertizare (luminile roșii) nu sunt active. Cu scopul de a lămuri regulile privind trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere, dar cu lumini de avertizare, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a venit recent cu o serie de clarificări pe această temă, într-un răspuns adresat redacției noastre. Citește articolul
În cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Recent, Registrul Auto Român (RAR) a publicat un raport privind controalele desfășurate anul trecut în trafic, atât de către inspectorii RAR, cât și de echipele mixte RAR-Poliția Română. Printre numeroasele nereguli constatate, au fost depistați și șoferi care circulau cu ITP fals. Context în care amintim că utilizarea unor înscrisuri falsificate în scopul producerii de consecințe juridice atrage răspunderea penală. Citește articolul
Sistemul de monitorizare a traficului, numit e-SIGUR, permite sancționarea automată a șoferilor care încalcă legislația rutieră, amenzile fiind trimise direct la domiciliul acestora. Odată cu înștiințarea privind abaterea, proprietarului mașinii surprinse de sistemul e-SIGUR i se cer datele șoferului, iar dacă acesta furnizează date incorecte, i se poate întocmi dosar penal pentru fals în declarații, deoarece aparatele radar folosite în cadrul sistemului de monitorizare a traficului înregistrează evenimentele la calitate ridicată, ce permite identificarea conducătorilor auto. Citește articolul
După cum s-a stabilit în 2022, șoferii ce nu mențin curate toate geamurile mașinii cu care circulă riscă să fie opriți în trafic de polițiști și să primească amenzi de peste 1.500 de lei pentru asta. În această categorie pot fi incluși și șoferii care nu curăță zăpada de pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale ale mașinii, iar acest lucru are efect asupra vizibilității. Zilele acestea, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, în mai toată țara se vor înregistra ninsori abundente și viscol. Citește articolul
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Traficul rutier pe unele dintre drumurile publice din România este monitorizat, de puțină vreme, printr-un sistem integrat, numit e-SIGUR, iar în cazul încălcării regulilor de circulație, șoferii identificați astfel pot fi sancționați de polițiști fără să fie opriți în trafic, amenzile fiind expediate direct la domiciliul acestora. Deocamdată, sistemul este funcțional doar pe trei drumuri, dar când va fi definitivat va conține, printre altele, 500 de camere video și 300 de radare mobile. Citește articolul
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul