Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul
Un calendar pentru uniformizarea trecerii la facturarea electronică la nivelul tuturor statelor UE și o obligație nouă privind plata TVA de către platformele online pentru anumite servicii sunt prinse în Directiva europeană supranumită „ViDA” („VAT in the Digital Age” - „TVA în era digitală”), oficializată recent. Citește articolul
Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu, prin care autoritățile monitorizează anumite transporturi rutiere riscante de mărfuri, a fost operaționalizat, potrivit unui comunicat recent al Autorității Vamale Române (AVR), după ce președintele acesteia anunțase iminența măsurii. Astfel, inspectorii vamali deja au început să monitorizeze transporturile rutiere riscante prin sigilii inteligente. Citește articolul
Cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora, dar și regulile după care funcționează Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) au fost modificate, potrivit unei ordonanțe ce se aplică de azi. Modificările stabilite vizează clarificarea unor aspecte legate de gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, verificarea aparatelor de înregistrare a perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto, dar și finanțarea ISCTR. Citește articolul
Majoritatea noutăților din 2024 ce prezintă interes pentru activitatea de transport din România au legătură cu sistemul e-Transport și cu domeniul produselor accizabile. Totuși, de reținut că au apărut regulile unui sistem nou -- cel numit e-Sigiliu -- și că avem și alte noutăți relevante în domeniul transporturilor. Noutățile sunt de interes atât pentru operatorii economici care au nevoie să-și transporte bunurile, cât și pentru transportatorii de bunuri și persoane. Citește articolul
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Transportatorii rutieri de mărfuri și persoane mai pot accesa o schemă de ajutor de stat pentru a compensa creșterea prețului la motorină până la 30 martie 2025, în urma unei prelungiri oficializate recent de Executiv. Măsura este gândită pentru a ajuta mii de transportatori din țara noastră, ajutorul fiind de 20 de bani pe litrul de combustibil achiziționat. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul
O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul