Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul
În cazul faptelor pentru care se poate face confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, în contextul e-Transport, autoritățile au stabilit o aplicare graduală a acestei sancțiuni complementare, potrivit unui act normativ recent oficializat. Totodată, se mai prevede suspendarea temporară a amenzii pentru nemonitorizarea prin GPS a vehiculelor cu care se fac transporturi rutiere raportate în sistem, dar și posibilitatea (aparent riscantă) de a face modificări la datele transporturilor ulterior expirării codului UIT. Citește articolul
Monitorizarea GPS a angajaților, fie și prin dispozitivele instalate pe mașinile de serviciu, poate genera riscuri semnificative pentru firme din perspectiva Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Angajatorii care doresc să implementeze astfel de sisteme trebuie să se asigure că respectă prevederile GDPR și că iau toate măsurile necesare pentru a proteja datele personale ale angajaților lor. Citește articolul
Două acte normative apărute în vară modifică legislația referitoare la monitorizarea cu brățări electronice a persoanelor aflate sub control judiciar și arest la domiciliu, stabilind ca etapele de implementare a acestui tip de măsuri să fie devansate. Astfel, de la 1 octombrie 2024 începe a treia și ultimă etapă a monitorizării electronice, toți inculpații față de care a fost dispusă măsura controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauțiune, precum și cei față de care instanța de judecată a luat măsura arestului la domiciliu putând fi monitorizați de-acum astfel. Citește articolul
Pentru a preîntâmpina deversarea apelor uzate în spații neamenajate pentru asta, cei ce dețin și folosesc mașini și instalații de vidanjare vor trebui să le doteze cu sisteme de monitorizare GPS și să păstreze, timp de câteva luni, toate datele legate de manipularea și deversarea apelor uzate. Măsurile apar într-un proiect legislativ pus marți în dezbatere la Senat. În caz de neconformare, firmele care dețin astfel de mașini vor putea primi amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Nu de puține ori, angajații descoperă că sunt supuși unor măsuri excesive de monitorizare de către angajatori - măsuri despre care nici nu au fost informați. Alteori, li se cere să semneze pentru acordul la prelucrarea unor date personale prin atare sisteme sub „amenințarea” că li se încheie raportul de muncă în caz contrar sau că vor fi dezavantajați în orice alt mod. Salariații trebuie să știe că au dreptul să sesizeze autoritățile pentru orice fel de abuzuri. Citește articolul
O modalitate de prelucrare a datelor ce poate divulga locația unei persoane are loc prin colectarea și accesarea informațiilor obținute prin GPS. În acest context, Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP) a specificat, în cadrul raportului de activitate pe 2019 publicat recent pe site-ul propriu, în ce condiții este permisă prelucrarea datelor prin asemenea tehnologii. Practic, problema prezintă relevanță mai ales pentru angajatori și salariați, în condițiile în care primii i-ar putea monitoriza pe cei din urmă prin GPS. Citește articolul