În primul rând, avem această schimbare de abordare legată de confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (aplicabilă, prin excepție, din 21 noiembrie 2024). Mai precis:
- la prima abatere nu se mai face confiscarea;
- la a doua abatere se confiscă 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- la a treia abatere se confiscă 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- de la a patra abatere se confiscă 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Faptele pentru care se poate aplica sancțiunea complementară a confiscării sunt:
- nerespectarea obligației de raportare în e-Transport a transporturilor naționale de bunuri cu risc fiscal ridicat și/sau a transporturilor internaționale de bunuri;
- utilizarea codului UIT peste termenul său de valabilitate de cinci sau 15 zile calendaristice;
- descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit (cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri);
- declararea în sistemul e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.
În al doilea rând, noua ordonanță prevede suspendarea, până la 31 martie 2025, a amenzilor pentru operatorii de transport rutier care nu asigură monitorizarea prin GPS a vehiculelor folosite la transporturi raportate în sistemul e-Transport. Această sancțiune este reprezentată de o amendă între 10.000 și 50.000 lei, în cazul persoanelor fizice, sau între 20.000 și 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice.
În al treilea rând, s-a introdus posibilitatea de a face modificări în sistem, la datele transporturilor rutiere, după expirarea codului UIT. Însă din prevederile respective se înțelege că o asemenea modificare va avea un impact asupra profilului de risc al contribuabilului.
„Prin excepție (...), denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate pot fi modificate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri. Operațiunea de modificare a datelor prevăzute (...) reprezintă informație referitoare la profilele de risc specifice contribuabililor persoane fizice și juridice, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2023 (...)”, scrie în document.