- la prima abatere nu se mai face confiscarea;
- la a doua abatere se confiscă 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- la a treia abatere se confiscă 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- de la a patra abatere se confiscă 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Totuși, pentru a putea verifica istoricul abaterilor, persoanele împuternicite din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române, dar și ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române, trebuie să aibă acces la un registru electronic de evidență pentru sancțiunile aplicate în contextul e-Transport. Procedura de acces la acel registru trebuie stabilită acum printr-un ordin comun.
„În vederea aplicării sancțiunilor (...), Centrul Național pentru Informații Financiare pune la dispoziția persoanelor prevăzute (...) un registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate potrivit dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență. Procedura prin care persoanele prevăzute (...) accesează registrul electronic prevăzut (...) se stabilește prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Autorității Vamale Române și al ministrului afacerilor interne”, scrie în noua ordonanță. Ordinul respectiv trebuie emis în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 129/2024, adică până la data de 11 decembrie 2024.
Această schimbare de abordare în privința confiscărilor are la bază solicitările contribuabililor care folosesc sistemul e-Transport, din moment ce aplicarea integrală a confiscării încă de la prima abatere poate genera probleme mari în practică.
„Decizia autorităților are la bază numeroasele solicitări primite de la mediul de afaceri, care au evidențiat dificultățile tehnice și de conformare întâmpinate în procesul de implementare a noilor reglementări. Principala preocupare exprimată în cadrul consultărilor a fost legată de disproporționalitatea sancțiunilor aplicate pentru nerespectarea obligațiilor de raportare, inclusiv măsura severă a confiscării în proporție de 100% a contravalorii bunurilor nedeclarate, de la prima abatere. În acest context, mediul de afaceri a pledat pentru aplicarea unor penalități mai echilibrate, care să nu împovăreze nejustificat contribuabilii și, astfel, să nu le afecteze grav stabilitatea financiară.
Reglementarea vizează, așadar, contravențiile pentru încălcarea anumitor obligații, de exemplu, nedeclararea datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat/transporturile internaționale de bunuri, declararea în sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri etc. (...) În plus, noua reglementare prevede instituirea unui registru electronic centralizat pentru monitorizarea sancțiunilor, necesar pentru aplicarea graduală și corectă a acestora, având în vedere că există mai multe autorități implicate în procesul de monitorizare și aplicare a sancțiunilor”, au explicat, într-un articol remis recent redacției noastre, Alexandru Stancu, Director, și Monica Zipiș, Manager, ambii din cadrul Deloitte România.
Comentarii articol (0)