Schimbări legate de sistemul e-Transport
1. Amenzile pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri neriscante, amânate până la 31 martie 2025 pentru unele companii. Amenzile pentru neraportarea acestor transporturi internaționale de bunuri în e-Transport se vor aplica de la 31 martie 2025, după o nouă amânare prin OUG a sancțiunilor (prima amânare era pentru 1 ianuarie 2025). Însă amânarea regimului sancționatoriu nu vizează toate companiile care fac transporturi internaționale, ci numai pe acelea care dețin, la data transportului, un certificat de operator economic autorizat. Amenzile ar fi trebuit să se aplice de la 1 iulie 2024 pentru toată lumea, dar se aplică în prezent numai pentru cei fără certificarea amintită.
2. Amenzile pentru netransmiterea coordonatelor vehiculelor prin GPS, aplicabile abia de la 1 aprilie 2025. Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025.
3. Lista contribuabililor obligați să facă raportări pentru transporturile internaționale de bunuri, extinsă. Lista contribuabililor obligați să facă raportări în e-Transport pentru transporturile internaționale de bunuri a fost extinsă, din 30 aprilie 2024, cu mai multe entități, pentru a acoperi nontransferurile și operațiunile ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului.
4. Transportarea anumitor colete poștale și produse accizabile, exceptată de obligația raportării. Din 30 aprilie 2024, exceptarea de la raportarea în e-Transport se aplică pentru transportul coletelor poștale (cu o greutate maximă de 31,5 kg) și pentru transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mișcărilor cu produse accizabile.
5. O nouă procedură de aplicare. În urma modificărilor suferite de Ordonanța e-Transport în decembrie 2023 și în aprilie 2024, procedura de folosire a sistemului a fost înlocuită, cu totul, printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Noul ordin a adus mai multe clarificări necesare pentru aplicarea regulilor modificate din cadrul legal primar.
6. Confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate se aplică gradual. În cazul faptelor pentru care se poate face confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, în contextul e-Transport, autoritățile au stabilit o aplicare graduală a acestei sancțiuni complementare. Din 21 noiembrie 2024, confiscarea nu se mai face la prima abatere, ci abia de la a doua (se confiscă 15% la a doua abatere, 50% la a treia abatere și 100% începând cu a patra abatere).
7. Anumite date pot fi modificate după expirarea codului UIT. Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări.
Apariția regulilor sistemului e-Sigiliu
S-au stabilit normele sistemului, dar acesta nu funcționează încă. Un ordin cu normele pentru sistemul e-Sigiliu a fost oficializat la începutul lui 2024 de către Autoritatea Vamală Română (AVR) și ANAF, după ce sistemul fusese introdus în legislație pe final de 2023. Ordinul stabilește exact ce transporturi rutiere de bunuri pot fi monitorizate cu sigilii inteligente și detaliază cum se derulează efectiv operațiunile de acest fel. Teoretic, însă, e-Sigiliu nu este funcțional nici în prezent.
Schimbări privind produsele accizabile
1. Vehiculele reținute la sustragerea de la controlul vamal sunt păstrate un an și apoi, dacă nu sunt ridicate, sunt valorificate. Sustragerea de la controlul vamal, în cazul produselor accizabile, implică nu doar amendarea și confiscarea bunurilor, ci și reținerea vehiculelor folosite, potrivit legislației vamale. De câteva luni, autoritățile au stabilit ca reținerea vehiculelor să se facă cel mult un an, iar dacă proprietarii nu le ridică în acest interval, se trece la valorificarea lor. Normele pentru aplicarea regulilor respective au fost oficializate recent, astfel că măsura e operațională din 25 noiembrie 2024.
2. Anumite accize trebuie plătite în avans pentru mutarea în alte locuri de depozitare. În cazurile în care se dorește mutarea anumitor produse accizabile din antrepozite sau din locurile în care au fost recepționate către alte locuri de depozitare, este necesară plata în avans a accizelor, conform unei măsuri aplicabile din 20 iunie 2024. Practic, contribuabilii trebuie să achite accizele chiar dacă nu vorbim de o livrare a produselor către cumpărători. Vorbim, în esență, de anumite băuturi alcoolice, tutunuri și combustibili.
3. O schimbare importantă privind antrepozitarii autorizați. Pentru evitarea riscurilor de neconformare la obligațiile fiscale în cazul operatorilor economici autorizați cu produse accizabile nou-înființați, dar și pentru prevenirea eludării prevederilor legate de plata accizelor, o ordonanță în vigoare din 24 octombrie 2024 a introdus obligația de plată anticipată a accizelor, în cazul antrepozitarilor autorizați începând cu 1 ianuarie 2024, în primele 36 de luni de valabilitate a autorizației.
4. Anumiți plătitori de accize capătă obligații suplimentare, dacă sunt încadrați la risc fiscal ridicat. Este vorba despre destinatarii înregistrați care prezintă un risc fiscal ridicat și distribuitorii și comercianții angro fără depozitare de băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice, dacă prezintă risc fiscal ridicat. Măsura se aplică de la 1 februarie 2025.
Alte noutăți demne de menționat:
- documente financiar-contabile: s-a introdus un aviz de însoțire a mărfii special pentru comerțul cash&carry;
- sistemele vamale NCTS5 și AES au fost operaționalizate în mai 2024, respectiv martie 2024;
- suspendarea actelor de aplicare a taxelor la import/export se cere direct la AVR, dar cu garantarea integrală a datoriei vamale, conform unei noi proceduri;
- exporturi: anumite firme pot cere prezentarea mărfurilor în alte locuri decât birourile vamale, noi norme de aplicare fiind publicate;
- birourile și punctele vamale de la frontiera cu țările nonUE vor fi dotate cu echipamente în funcție de nivelul de risc fiscal, fiind stabilite recent și criteriile efective;
- taxele de drum pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane s-au schimbat în martie 2024;
- tarifele suplimentare pentru transporturile rutiere agabaritice au fost reduse din aprilie 2024.