Începând cu 2026, vehiculele destinate transportului de marfă care au o masă totală maximă autorizată (MTMA) de peste 3,5 tone (inclusiv cele mixte) vor fi supuse unei noi taxe - TollRo. Pentru a pune măsura în aplicare, Ministerul Transporturilor (MT) a pus recent în dezbatere publică un proiect de ordin care stabilește tarifele care vor fi plătite de transportatorii rutieri. Citește articolul
Un prim aspect important de menționat este faptul că Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport are ca scop principal urmărirea creșterii capacității administrative de combatere a fraudei fiscale prin implementarea de soluții digitale inteligente în vederea gestionării uniforme și controlului eficient al transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și al transporturilor rutiere internaționale de bunuri, conform unui ghid actualizat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În 2023 s-a stabilit cadrul unui nou sistem de taxare a utilizării drumurilor publice, ce urmează să se aplice de la începutul anului viitor. Concret, rovinieta se va aplica, din 2026, doar mașinilor ușoare, de până la 3,5 tone, iar pentru camioane se va plăti o nouă taxă, numită TollRo. Cu toate că legislația primară a noului sistem de taxe de drum a apărut acum aproape doi ani, autoritățile nu au venit încă și cu normele de aplicare a acestuia, termenul legal fiind deja depășit cu câteva luni, în condițiile în care a fost stabilit pentru 31 martie 2025. Citește articolul
Un ghid referitor la obligația de utilizare a sistemului e-Transport, ce a fost publicat acum un an de Ministerul Finanțelor și de Agenția Națională de Administrare Fiscală, a fost actualizat recent. Acesta vizează transporturile rutiere naționale de bunuri riscante și transporturile rutiere internaționale de bunuri. Citește articolul
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, vor fi modificate, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se propune armonizarea prevederilor legale apărute acum câteva luni cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real, în prezent, prin dispozitive GPS. Deși cea mai recentă suspendare a amenzilor aferente obligației a expirat recent, sancțiunile fiind aplicabile pentru scurt timp, Guvernul a decis să le suspende oficial încă o dată. De data aceasta, suspendarea este mai lungă decât precedentele - până la finalul anului 2025. Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul
Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale de bunuri în e-Transport se aplică, de la 31 martie 2025, tuturor operatorilor economici, după ce a expirat cea mai recentă amânare a sancțiunilor. Amânarea regimului sancționatoriu vizase numai companiile de transport internațional care dețineau un certificat de operator economic autorizat (AEO). Citește articolul
Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu, prin care autoritățile monitorizează anumite transporturi rutiere riscante de mărfuri, a fost operaționalizat, potrivit unui comunicat recent al Autorității Vamale Române (AVR), după ce președintele acesteia anunțase iminența măsurii. Astfel, inspectorii vamali deja au început să monitorizeze transporturile rutiere riscante prin sigilii inteligente. Citește articolul