De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul
Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale de bunuri în e-Transport se vor aplica de la 31 martie 2025, după o nouă amânare prin OUG a sancțiunilor. Însă amânarea regimului sancționatoriu nu vizează toate companiile care fac transporturi internaționale, ci numai pe acelea care dețin, la data transportului, un certificat de operator economic autorizat (AEO). Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul
1 septembrie 2024 este o nouă dată importantă pentru calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili, cel puțin în teorie. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la contribuabili, prin sistemul e-Transport, la ANAF. Citește articolul
Operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii Europene care dețin statutul de operator economic autorizat pot solicita autorității vamale, în situații justificate, aprobarea unui loc în care să fie prezentate mărfurile în vamă, altul decât biroul vamal, în cazul declarării mărfurilor pentru regimul vamal de export sau în cazul reexportului, conform unor reguli stabilite recent. Citește articolul
Noua procedură a sistemului e-Transport, pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat-o recent, conține și reguli speciale pentru confirmarea sau infirmarea transporturilor rutiere. Citește articolul
În urma modificărilor suferite de Ordonanța e-Transport în decembrie 2023 și în aprilie 2024, procedura de folosire a sistemului a fost înlocuită cu totul, printr-un ordin recent publicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Noul ordin vine cu mai multe clarificări necesare pentru aplicarea regulilor modificate din cadrul legal primar. Citește articolul
Transporturile rutiere vizate de obligația de folosire a sistemului e-Transport au fost extinse de Guvern, prin OUG, la finalul anului 2023. Astfel, trebuie monitorizate și transporturile internaționale de bunuri neriscante, nu doar cele ce implică bunuri riscante. Pe deasupra, apare și necesitatea de a monitoriza prin GPS deplasarea în timp real a transporturilor. Totuși, amenzile pentru nerespectarea noilor obligații se aplică abia de la 1 iulie 2024. Citește articolul
Indiferent cum se face transportul internațional de bunuri către o firmă din România, deci chiar dacă vorbim de un transport prin curier, obligația de raportare revine, în principiu, firmei din România. Totuși, trebuie avută în vedere o excepție introdusă recent pentru transportul prin colete poștale și trebuie discutată chestiunea cu firma de transport, spun specialiștii. Citește articolul