De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024.
Aderarea României la spațiul Schengen înseamnă, pur și simplu, eliminarea controalelor polițienești de frontieră, atunci când
cetățenii se deplasează în interiorul acestui spațiu, conform informațiilor puse la dispoziție de
Ministerul Afacerilor Interne. România intră în spațiul Schengen în două etape - de la 31 martie 2024, cu frontierele aeriene (aeroporturi) și maritime (porturi la Marea Neagră), iar de la
1 ianuarie 2025, cu
frontierele terestre.
Totuși, intrarea României în Schengen cu frontierele terestre
n-are absolut nicio legătură cu sistemul e-Transport. Potrivit preambulului
OUG 41/2022, cadrul legal primar al acestui instrument, sistemul este folosit
„în vederea reducerii evaziunii și fraudei fiscale” din domeniul comercializării
bunurilor.
„Se instituie Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, denumit în continuare Sistemul RO e-Transport. Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri”, prevede articolul 1 al actului normativ. Operațiunile vizate de raportarea în e-Transport sunt, în principal, importurile și exporturile, achizițiile și livrările intracomunitare și tranzacțiile intracomunitare pentru care tranzitul se face prin România.
Însă trebuie precizat că procedura de aplicare a sistemului detaliază că
raportarea obligatorie intervine, mai precis, la vehiculele cu o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului. Aceste precizări sunt valabile atât pentru transporturile interne de bunuri riscante, cât și pentru transporturile internaționale de bunuri riscante și neriscante.
Așadar,
nu există nicio legătură între
spațiul Schengen (eliminarea controalelor polițienești de frontieră asupra
persoanelor fizice) și sistemul
e-Transport (verificarea transporturilor internaționale de
bunuri de către autoritățile vamale). Prin urmare, transporturile rutiere internaționale de bunuri trebuie raportate în e-Transport și după 31 decembrie 2024.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)