De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul
Transporturile rutiere vizate de obligația de folosire a sistemului e-Transport au fost extinse de Guvern, prin OUG, la finalul anului 2023. Astfel, trebuie monitorizate și transporturile internaționale de bunuri neriscante, nu doar cele ce implică bunuri riscante. Pe deasupra, apare și necesitatea de a monitoriza prin GPS deplasarea în timp real a transporturilor. Totuși, amenzile pentru nerespectarea noilor obligații se aplică abia de la 1 iulie 2024. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
Posibilitatea utilizării de către transportatorii rutieri români a vehiculelor închiriate care sunt înmatriculate sau puse în circulație în alte state membre ale Uniunii Europene (UE), pentru maximum două luni consecutive într-un an calendaristic, dar fără să depășească per total 25% din flota deținută de operator este acum prinsă expres în legislație. O lege publicată luni modifică ordonanța privind transporturile rutiere, care prevedea până acum că transportul rutier naţional și internațional contra cost se poate efectua numai cu (auto)vehicule rutiere înmatriculate în România. Deși legiferată permisiunea de a utiliza și alt fel de vehicule decât cele înmatriculate aici, transportatorii trebuie să țină cont că există totuși niște limitări care vor împiedica folosirea regulată a unor astfel de vehicule, dar și că ele nu pot fi conduse decât de șoferii angajați de utilizator, nu de cel de la care s-a închiriat vehiculul. Citește articolul
Un mare avantaj al sistemului e-Transport este că permite simplificarea semnificativă a formalităților de trecere a frontierei pentru operațiunile intracomunitare, reiese din niște informații furnizate de Ministerul Finanțelor (MF). Însă această simplificare este făcută în două etape. Momentan, vorbim doar de raportarea în avans a transporturilor de bunuri riscante. Însă lucrurile se vor îmbunătăți mai ales din octombrie 2023, când verificările se vor face folosind camere video, cântare și analiza de risc, conform unor clarificări obținute de redacția noastră de la MF. Citește articolul
Specialiștii atenționează că verificările autorităților fiscale ar putea să se îndrepte, în perioada următoare, pe aplicarea noutăților de TVA introduse în 2020 la scutirile pentru livrări intracomunitare și exporturi de bunuri. În acest context, firmele care au aplicat scutiri de TVA sunt sfătuite să reverifice tratamentul fiscal folosit, ca să se asigure că n-au probleme în cazul unui control. Citește articolul
Posibilitatea autorităților de a face confiscări consistente și obligația de a declara inclusiv transporturile de bunuri riscante pentru operațiuni intracomunitare, ce se numără printre regulile sistemului e-Transport, ar putea aduce probleme în viitor, sunt de părere specialiștii NNDKP. Citește articolul
În cazul anumitor operațiuni, codul special care se alocă unui transport de bunuri riscante prin sistemul e-Transport (codul UIT) poate avea, mai nou, o valabilitate triplă, conform unei ordonanțe oficializate recent. Citește articolul
Radarul mărfurilor, așa cum este numit sistemul e-Transport, va acoperi nu doar bunurile riscante transportate în interiorul țării și cele care vin în România sau pleacă din România, ci și bunurile riscante care doar tranzitează țara noastră. În această situație, declararea bunurilor în sistem o face depozitarul. Citește articolul
După șapte ani de litigii, o companie a obținut din partea Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) recunoașterea scutirii la plată a TVA pentru o livrare intracomunitară de bunuri contestată de Curtea de Apel Craiova și, prin urmare, i s-au restituit sumele achitate ca obligații suplimentare și dobânda legală aferentă. Importanța deciziei este dată de faptul că majoritatea instanțelor nu recunosc deducerile de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri și nici documentele, așa cum sunt ele prevăzute de legea fiscală - factura și documentele de transport. Citește articolul