Legea nr. 124/2023, publicată luni în Monitorul Oficial, vizează aprobarea OG nr. 12/2022, unde deputații au adus unele amendamente ce vizează transpunerea Directivei UE nr. 2022/738 (al cărei termen de transpunere e pe 23 august). Noile prevederi intră joi în vigoare.
Astfel, au decis parlamentarii, transportul rutier naţional contra cost de mărfuri și transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se pot efectua de către operatorii de transport rutier români și cu vehicule închiriate, înmatriculate sau puse în circulație în conformitate cu legislația altui stat membru din Uniunea Europeană, nu doar în cel în care sunt stabilite, în aceleași condiții ca și în cazul vehiculelor deținute în proprietate, cu respectarea următoarelor condiții și nu mai mult de două luni consecutive într-un an calendaristic:
- vehiculul închiriat să fie înmatriculat sau pus în circulație în conformitate cu legislația oricărui stat membru din Uniunea Europeană și, după caz, să fie utilizat în conformitate cu Regulamentele (CE) nr. 1071/2009 și (CE) nr. 1072/2009 ale Parlamentului European și ale Consiliului;
- contractul să se refere exclusiv la închirierea unui vehicul fără conducător, neînsoțit de un contract de servicii încheiat cu același operator care să cuprindă conducători auto ori personal de însoțire;
- vehiculul închiriat să fie în mod exclusiv la dispoziția operatorului de transport rutier care îl utilizează pe durata contractului de închiriere;
- vehiculul închiriat să fie condus de personalul operatorului de transport rutier care îl utilizează;
- vehiculul închiriat să dețină copie conformă a licenței comunitare eliberată de autoritatea competentă, cu valabilitate pe durata contractului de închiriere.
Ca să dovedească respectarea acestor condiții, conducătorul auto al respectivului vehicul închiriat va trebui să poată să prezinte în format fizic sau electronic mai multe documente, printre care contractul de închiriere și certificatul pentru conformitate ce cuprinde anumite date obligatorii.
Totodată, e obligatoriu ca cel care conduce vehiculul închiriat să fie angajat al operatorului de transport care utilizează respectivul vehicul - deci nu al operatorului de la care a fost închiriat vehiculul.
„Numărul maxim permis de vehicule închiriate, înmatriculate sau puse în circulație în conformitate cu legislația altui stat membru din Uniunea Europeană, care pot fi utilizate de către un operator de transport rutier român este de 25% din parcul de vehicule de marfă deținut cu orice titlu de acesta în temeiul art. 5 alin. (1) lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, calculat la data la care operatorul de transport rutier începe să utilizeze vehiculul închiriat”, mai prevede noua lege. Totuși, în cazul unui operator de transport rutier care deține un parc auto cu un număr de vehicule mai mare de unu și mai mic de patru, acestuia i se permite să utilizeze cel puțin un astfel de vehicul.
Desigur, limita fiind de două luni per vehicul, la fel este limita termenului stipulat în contractul de închiere.
Utilizarea vehiculelor închiriate poate reduce costurile întreprinderilor care transportă mărfuri pentru terți, iar vehiculele închiriate sunt, în general, mai noi decât media parcului auto, mai sigure și mai poluante, notează deputații.
„Numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat, înmatriculat sau pus în circulație în conformitate cu legislația unui alt stat membru din Uniunea Europeană, utilizat de o întreprindere care efectuează transport rutier contra cost de mărfuri este introdus în registrul electronic național al operatorilor de transport rutier”, prevede legea.
În fine, pentru vehiculele închiriate se va elibera de către Autoritatea Rutieră Română copie conformă a licenței comunitare, cu valabilitate de maximum două luni, prin derogare de la normele actuale care stabilesc o durată maximă de un an. Numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat din alt stat se va introduce în registrul electronic al operatorilor de transport.