În esență, judecătorii au explicat că Directiva de TVA lasă la aprecierea fiecărui stat membru al UE ce documente sunt necesare pentru a beneficia de scutirea de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri. Însă, indiferent de cerințele de formă impuse prin legislația națională, autoritățile trebuie să respecte principiul proporționalității - adică trebuie să vadă dacă sunt îndeplinite cerințele de fond, nu să refuze scutirea de TVA doar pentru că cerințele de formă sunt încălcate.
„În ceea ce privește principiul proporționalității, o măsură națională depășește ceea ce este necesar pentru a asigura colectarea corectă a taxei în cazul în care condiționează în esență dreptul la scutirea de TVA de respectarea unor obligații de formă fără a lua în considerare cerințele de fond și, mai ales, fără a se considera necesar să se verifice dacă acestea erau îndeplinite. (...) Atunci când sunt îndeplinite condițiile de fond menționate, principiul neutralității fiscale impune în plus ca scutirea de TVA să fie acordată chiar dacă anumite cerințe de formă nu au fost respectate de persoanele impozabile (...)”, scrie în hotărâre.
Mai exact, este explicat că există numai două situații în care nerespectarea cerințelor de formă înseamnă pierderea dreptului la scutirea de TVA: dacă o persoană impozabilă a participat cu intenție la o fraudă fiscală care a pus în pericol funcționarea sistemului comun al TVA-ului sau dacă încălcarea cerințelor de formă împiedică probarea cu certitudine a îndeplinirii cerințelor de fond.
„(...) prestările de servicii de transport sunt scutite (...) atunci când, pe de o parte, privesc importuri de bunuri și, pe de altă parte, valoarea acestui transport este inclusă în baza de impozitare în scopuri de TVA a bunurilor importate. Pentru a beneficia de scutire, revine, așadar, prestatorului sarcina de a prezenta autorităților fiscale competente dovada că operațiunea de transport în cauză îndeplinește aceste două condiții de fond ale beneficiului scutirii de TVA.
În schimb (...), beneficiul acestei scutiri nu poate fi supus condiției imperative ca prestatorul să prezinte, pentru a stabili că sunt îndeplinite condițiile menționate la punctul anterior, documente specifice prevăzute de reglementarea națională, cu excluderea oricărui alt element de probă care să poată întemeia convingerea autorității fiscale competente (...). Într‑adevăr, impunerea unui asemenea mijloc de probă cu excluderea oricăror alte asemenea mijloace ar echivala cu a condiționa dreptul la scutire de respectarea unor obligații de formă (...), fără a examina dacă cerințele de fond impuse de dreptul Uniunii au fost sau nu efectiv îndeplinite”, au spus judecătorii.
Contextul speței. O societate cu sediul în România, care presta servicii de transport rutier de mărfuri, a fost controlată de ANAF în perioada noiembrie 2019 - februarie 2020. În urma verificărilor, s-a emis o decizie de impunere cu TVA suplimentar de plată pentru un transport prestat de companie pe traseul Țările de Jos (locul de import în UE al bunurilor) - România. Practic, inspectorii au considerat că scutirea de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri a fost nejustificată, deoarece societatea n-a prezentat documentele prevăzute de legislația de la noi. Astfel, s-a ajuns la un litigiu în instanță, iar Tribunalul Prahova s-a adresat CJUE pentru a obține o interpretare în conformitate cu legislația europeană.
Aceasta nu este prima ocazie cu care formalismul excesiv al inspectorilor ANAF este criticat de judecători. De exemplu, în 2021, o impunere făcută de ANAF care se baza pe aspecte de formă și ignora probele firmei a fost anulată în instanță, decizia fiind confirmată la nivelul Înaltei Curți de Casație și Justiție. Iar în 2022, tot Înalta Curte a confirmat că ANAF nu poate anula regimul suspensiv de accize doar pe motive de formă.
Deciziile CJUE sunt obligatorii pentru toate instanțele naționale care se confruntă cu situații similare.
S-ar putea să te mai intereseze:
- Scutirea de TVA la transporturile legate direct de export este contestată de ANAF în anumite situații. Ce recomandă specialiștii
- CJUE: Amendarea unei firme pentru importarea unei cantități mai mari de mărfuri decât cea declarată, în acord cu legislația UE
- Obținerea numărului EORI: Au fost simplificate formalitățile pentru firmele care vor să importe sau exporte bunuri
- Mărfuri de import: Procedura de amânare a determinării definitive a valorii în vamă va fi modificată. Ce trebuie să știe importatorii