ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controalele fiscale s-ar putea axa, în perioada următoare, pe modificările de TVA din 2020 de la comerțul internațional
Specialiștii atenționează că verificările autorităților fiscale ar putea să se îndrepte, în perioada următoare, pe aplicarea noutăților de TVA introduse în 2020 la scutirile pentru livrări intracomunitare și exporturi de bunuri. În acest context, firmele care au aplicat scutiri de TVA sunt sfătuite să reverifice tratamentul fiscal folosit, ca să se asigure că n-au probleme în cazul unui control.
Articolul continuă mai jos
„Până la momentul de față, din ceea ce am observat și noi, controalele fiscale pe partea de TVA nu au cuprins anul 2020. Sper sincer că, pe partea de analiză a aplicării scutirilor, nu vom avea verificări documentare, pentru că aici mi s-ar părea foarte dificil spre imposibil să se facă o verificare din birou a modului în care sunt aplicate aceste scutiri, dat fiind modul subiectiv de a administra mijloacele de probă utilizate și nevoia unui dialog colaborativ între Autoritatea fiscală și contribuabil. Partea aceasta a prezentării se referă la cei care realizează comerț internațional cu bunuri - fie că vorbim în comunitate, fie că vorbim în afara comunității.Atrag atenția pentru că pe ambele paliere am avut schimbări semnificative aduse legislației de TVA în anul 2020 și, mai mult, asupra faptului că nu a fost un control fiscal iminent din partea Fiscului, care să verifice dacă și cum s-au implementat aceste modificări. Nu am sesizat o atenție foarte mare acordată acestor modificări. Dar, de acum înainte, din ce în ce mai mult, ar fi bine să vedem dacă e ceva ce ar trebui să facem, astfel încât să ne asigurăm că pentru livrările intracomunitare și exporturile de bunuri am aplicat regimul fiscal corect. Dacă am aplicat scutirea, să ne asigurăm că mijloacele de probă pe care le deținem sunt corespunzătoare cu noul cadru de reglementare”, a avertizat, la
un webinar recent organizat de avocatnet.ro,
Adina Vizoli-Alexandru, Director la PwC România.
În primul rând, specialista și-a axat explicațiile pe schimbările regulilor de TVA pe care Guvernul le-a implementat în februarie 2020 pentru
livrările intracomunitare de bunuri. O atenție sporită trebuie acordată vânzărilor în lanț și probării scutirii de TVA.
„Ducându-mă întâi pe primul palier al livrărilor intracomunitare de bunuri, avem două schimbări foarte importante pe care trebuie să le analizăm. Și anume: pentru cei care fac vânzări în lanț (adică un lanț ce cuprinde mai mult de două companii) și, de asemenea, vorbim de acele situații în care bunurile se transportă de la primul furnizor direct către clientul final. Dacă sunteți prima entitate din lanț sau dacă sunteți una dintre entitățile din lanț, recomandarea mea este să încercați să înțelegeți tot lanțul comercial”, a precizat Adina Vizoli-Alexandru, pentru că nu mereu se poate aplica scutirea de TVA, aceasta adăugând ulterior:
„Mai departe este sarcina probei. Cum aplicăm scutirea de TVA? Începând cu februarie 2020, Codul fiscal a fost actualizat și ni se spune că, pentru aplicarea scutirii de TVA, trebuie să îndeplinim, cumulativ, trei condiții - să avem un cod valid de TVA al clientului din alt stat membru, să avem dovada transportului și, mai mult decât atât, să declarăm corect tranzacția în declarația 390.”În al doilea rând, discuția s-a concentrat pe schimbările regulilor de TVA pentru
exporturi (apărute în august 2020), adică pentru bunurile trimise în afara UE. Și aici este nevoie de o atenție sporită la lanțurile logistice.
„Pentru partea de exporturi, modificări au fost aduse în august 2020. Și au fost determinate de niște modificări făcute, de fapt, pe partea vamală. Este reglementat faptul că exportator, din punct de vedere vamal, nu poate să fie decât o entitate stabilită în UE. (...) Acesta ar fi un prim aspect impactat imediat. Mai mult decât atât, pe lângă aspectul acesta de declarare, mai avem o modificare făcută în ceea ce privește partea de alocare de transport. Și aici vreau să atrag atenția asupra unui aspect foarte important: înainte de această modificare, abordarea era că cel care deține DVE-ul în numele său este cel care aplică scutirea de TVA, însă acest lucru s-a modificat și pe export. Deci, ce am spus anterior, că trebuie să vă uitați foarte atent la tot lanțul logistic, când vine vorba de a face o livrare intracomunitară, se va aplica și la exporturi. (...)Și, mai mult decâ atât, entitățile nerezidente, care în trecut primeau doar facturi, devin obligate să se înregistreze în scopuri de TVA. De ce? Pentru că realizează exporturi de bunuri, din punctul de vedere al TVA, din România și, ca atare, aceasta este o operațiune care implică înregistrarea în scopuri de TVA. Dacă sunt rezidente în afara UE, trebuie să-și desemneze un reprezentant fiscal, iar dacă sunt entități din UE, pot să aplice și înregistrarea directă”, a spus directorul de la PwC.
În final, specialista a subliniat că greșelile la aplicarea tratamentului fiscal
pot duce la obligații suplimentare de plată către stat. Acesta este motivul pentru care trebuie revizuit tratamentul fiscal al scutirilor de TVA înainte ca Fiscul să vină în control:
„Așadar, mare atenție: revizuiți-vă lanțurile comeciale și, dacă sunteți într-o situație cum v-am descris sau în altele similare, uitați-vă încă o dată la regulile de alocare a transportului. Pentru că, de data aceasta, dacă nu le-ați aplicat corect, sunteți în situația în care un posibil mers al lucrurilor, așa cum erau, nu mai este la fel. Aici avem o schimbare de tratament de TVA care poate să vă atragă obligații suplimentare.”Informații mai multe despre schimbările din 2020 ale regulilor de TVA pot fi aflate din
înregistrarea integrală a webinarului organizat de avocatnet.ro.
Citește mai mult despre
TVA,
scutire de tva,
scutire tva,
livrari intracomunitare,
exporturi,
comert intracomunitar,
transporturi intracomunitare,
tranzactii intracomunitare,
vanzari intracomunitare,
controale ANAF,
controale firme,
exportatori
Specialiști citați în acest articol
Cu o experiență de 16 ani în consultanță fiscală, Adina este Director în cadrul practicii de
impozite indirecte a PwC România, fiind specializată în consultanță în domeniul TVA pentru companii din domeniul energiei și al produselor chimice, al infrastructurii și construcțiilor, al imobiliarelor, al industriei auto, al produselor industriale, al produselor farmaceutice etc..
Adina a oferit servicii de evaluare a impactului TVA pentru diverse structuri de afaceri și
tranzacții (de exemplu, structuri contractuale personalizate, transfer de afaceri, operațiuni de
externalizare/insourcing), asistență specifică în materie de TVA la investiția și dezvoltarea
operațiunilor, asistență în ceea ce privește conformitatea și procesele administrative, asistență în fața autorităților fiscale române pentru obținerea de decizii fiscale și în timpul inspecțiilor fiscale, proiecte de due diligence și traininguri personalizate în materie de TVA. Este membră a Camerei Consultanților Fiscali Autorizați din România.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)