Subiect: transport marfa
ACCES PREMIUM
Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
5 Noiembrie 2025 | 766 | Timp de citire: 5 min.
Proiectul care propune interzicerea obligării șoferilor la încărcat-descărcat marfa: o inițiativă necesară sau o periculoasă necunoaștere a Codului muncii și a regulilor SSM de către cei care scriu legi?
5 Noiembrie 2025 | 766 | Timp de citire: 5 min.
Un proiect recent înregistrat la Parlament vizează reglementarea strictă a responsabilităților privind încărcarea și descărcarea mărfurilor în transportul rutier. Punctul central al propunerii îl reprezintă interdicția explicită de a obliga conducătorii auto să efectueze aceste operațiuni, interdicție susținută de o sancțiune considerabilă - amendă de la 10.000 la 30.000 de lei. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Propunere: Șoferii firmelor de transport să scape de încărcarea și descărcarea mărfurilor
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune ca șoferii angajați ai firmelor de transport rutier să nu mai poată fi obligați să încarce sau să descarce mărfurile transportate. Dacă inițiativa va fi adoptată, obligația acestor operațiuni va reveni beneficiarilor, furnizorilor ori intermediarilor, cu excepția unor situații strict determinate în care natura transportului impune participarea șoferului. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE TollRo: Au fost stabilite oficial taxele de drum pentru vehiculele mai grele de 3,5 tone. Noile tarife se vor plăti începând din vara anului viitor
Începând cu iulie 2026, vehiculele destinate transportului de marfă care au o masă totală maximă autorizată (MTMA) de peste 3,5 tone (inclusiv cele mixte) vor fi supuse unei noi taxe - TollRo. Noile tarife, oficializate recent de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) sunt și de trei ori mai mari decât cele propuse în vară. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Reglementările apărute toamna trecută privind condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere, modificate oficial
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, au fost modificate, potrivit unui ordin recent al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se stabilește armonizarea prevederilor legale apărute cu nici un an înainte cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Oficial: Șoferii ce fac transporturi rutiere pot fi sancționați de-acum mai aspru în cazul refuzului de a permite cântărirea camionului sau sustragerii de la control
Pentru a reduce cazurile în care transportatorii nu respectă limitele legale de încărcare a camioanelor, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță ce se aplică de azi, sancționarea mai dură a șoferilor care refuză să permită cântărirea sau măsurarea dimensiunilor vehiculului ori care se sustrag sau obstrucționează controlul. În cazul sustragerii de la control, șoferii riscă amenzi de cinci ori mai mari decât cele vechi. Pentru ca aceste măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să vină, în următoarea lună, cu norme metodologice pentru efectuarea automată a controlului. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Sistemul național de import: Normele pentru utilizarea sa, de către importatorii de mărfuri, au fost oficializate la câteva săptămâni după implementare
De la 1 august 2025, Sistemul național de import (SNI) a devenit operațional și a înlocuit vechiul sistem folosit de Autoritatea Vamală Română (AVR) la procesarea declarațiilor vamale de import. Totuși, normele pentru utilizarea SNI au fost oficializate de AVR abia acum, la câteva săptămâni distanță. Totodată, au apărut și norme noi pentru administrarea contingentelor tarifare. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE AVR: Începe tranziția la noile sisteme electronice de declarare a mărfurilor, care devin operaționale la 1 august
Două noi sisteme electronice de declarare a mărfurilor urmează să devină operaționale la 1 august 2025 și, în acest context, din 30 iulie 2025 începe o perioadă de tranziție, anunță Autoritatea Vamală Română (AVR). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
4 Iulie 2025 | 1830 | Timp de citire: 10 min.
Ghid oficial ANAF
Ce trebuie să știe, despre sistemul e-Transport, persoanele juridice și fizice obligate să-l folosească
4 Iulie 2025 | 1830 | Timp de citire: 10 min.
Un prim aspect important de menționat este faptul că Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport are ca scop principal urmărirea creșterii capacității administrative de combatere a fraudei fiscale prin implementarea de soluții digitale inteligente în vederea gestionării uniforme și controlului eficient al transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și al transporturilor rutiere internaționale de bunuri, conform unui ghid actualizat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
ACCES GRATUIT
Dragoș Niculescu, Redactor coordonator, avocatnet.ro
19 Iunie 2025 | 1 | 2735 | Timp de citire: 2 min.
Noul regim al taxelor de drum, care se va aplica din 2026, nu are încă norme de aplicare, deși ele ar fi trebuit să apară în martie
19 Iunie 2025 | 1 | 2735 | Timp de citire: 2 min.
În 2023 s-a stabilit cadrul unui nou sistem de taxare a utilizării drumurilor publice, ce urmează să se aplice de la începutul anului viitor. Concret, rovinieta se va aplica, din 2026, doar mașinilor ușoare, de până la 3,5 tone, iar pentru camioane se va plăti o nouă taxă, numită TollRo. Cu toate că legislația primară a noului sistem de taxe de drum a apărut acum aproape doi ani, autoritățile nu au venit încă și cu normele de aplicare a acestuia, termenul legal fiind deja depășit cu câteva luni, în condițiile în care a fost stabilit pentru 31 martie 2025. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Ghidul oficial privind sistemul e-Transport, actualizat de autoritățile fiscale
Un ghid referitor la obligația de utilizare a sistemului e-Transport, ce a fost publicat acum un an de Ministerul Finanțelor și de Agenția Națională de Administrare Fiscală, a fost actualizat recent. Acesta vizează transporturile rutiere naționale de bunuri riscante și transporturile rutiere internaționale de bunuri. Citește articolul








