Contribuabilii care apelează la procedura de vămuire la domiciliu, în cazul importurilor, scapă de obligația raportării transportului în e-Transport și a obținerii codului UIT, punctează specialiștii. Totuși, vorbim de puține cazuri în care este posibil acest lucru. Citește articolul
Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul
Taxa pe carbon, instituită prin mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), intră în etapa următoare a calendarului de implementare, în care contribuabilii vizați sunt obligați să raporteze emisiile reale de dioxid de carbon (CO2) încorporate în mărfurile importate din afara Uniunii Europene (UE).
Citește articolulCompaniile trebuie să se pregătească, în această perioadă, de aplicarea unui regulament european, supranumit EUDR, care va avea un impact semnificativ asupra comerțului cu anumite produse. Actul normativ interzice comercializarea de produse provenite din zone defrișate și exportul acestora către alte piețe, motiv pentru care specialiștii de la Deloitte România ne-au explicat la ce ar trebui să se aștepte companiile. Citește articolul
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (cunoscut drept CBAM) a fost stabilit anul trecut printr-un regulament european aplicabil direct în toate statele membre ale UE și acesta deja produce efecte. Momentan, companiile vizate au de depus doar unele raportări, însă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să trimită notificări celor care nu s-au conformat. Citește articolul
Regulamentul Comisiei Europene 1.115/2023 privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente. Citește articolul
Importatorii UE de mărfuri pentru care trebuie calculată și plătită taxa CBAM trebuie să-și pregătească cea de-a patra raportare privind emisiile de carbon utilizând date reale, obținute de la furnizorii cu care lucrează. Având în vedere perioada destul de scurtă de pregătire a acestui prim raport cu date reale (30 septembrie 2024) și faptul că importatorii nu au încă exercițiul de a lucra cu valori reale obținute de la companiile de la care importă produsele, este necesară o foarte bună pregătire, încă de pe acum, a acestui pas. Citește articolul
Transporturile rutiere vizate de obligația de folosire a sistemului e-Transport au fost extinse de Guvern, prin OUG, la finalul anului 2023. Astfel, trebuie monitorizate și transporturile internaționale de bunuri neriscante, nu doar cele ce implică bunuri riscante. Pe deasupra, apare și necesitatea de a monitoriza prin GPS deplasarea în timp real a transporturilor. Totuși, amenzile pentru nerespectarea noilor obligații se aplică abia de la 1 iulie 2024. Citește articolul
Ralierea României la tendințele și standardele europene referitoare la reducerea poluării, în general, și la reciclare, în special, se manifestă, până la apariția unor rezultate raportate la scopul principal, prin creșterea presiunii puse, atât fiscal, cât și birocratic, pe o categorie importantă de agenți economici: producătorii și importatorii. Citește articolul
Prețul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfurile de import (valoarea de tranzacție) este unul dintre elementele de taxare care poate genera probleme complexe atât în momentul importului de mărfuri, cât și ulterior (de exemplu, în cazul unor plăți ulterioare importului, dar făcute în legătură cu mărfurile importate). În ultimele 12 luni, Comisia Europeană a revizuit în mod constant ghidurile actuale (de exemplu, Compendiumul pe valoarea în vamă) cu scopul de a veni în sprijinul companiilor pe diverse spețe privind valoarea în vamă și a costurilor care trebuie adăugate la aceasta. Citește articolul