Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au adoptat la 23 octombrie 2024 și au publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Directiva Europeană 2024/2831 privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme. Directiva trebuie transpusă de statele membre în legislaţia domestică în termen de 2 ani (i.e. până la 2 decembrie 2026). Rămâne de văzut dacă acești doi ani vor fi un răgaz de timp suficient pentru cei care dețin sau utilizează platformele digitale în vederea efectuării unor analize atente asupra modelului de business și a cadrului de lucru existent, dar și pentru pregătirea și conceperea celor mai bune măsuri de adaptare la viitoarele reglementări legale. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul
Salariul minim va crește, începând cu 1 ianuarie 2025, de la 3.700 de lei, cât e acum, la 4.050 de lei. Majorarea salariului minim va însemna și creșterea amenzilor aplicate pentru contravențiile rutiere, respectiv a punctului de amendă la peste 200 de lei, în condițiile în care acum e plafonat, până la finalul anului, la 165 de lei. Citește articolul
Printr-un ordin apărut miercuri, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a stabilit noi reglementări cu privire la condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și în ceea ce privește limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule. Astfel, au apărut mai mult schimbări, inclusiv în legătură cu valabilitatea inspecției tahografelor sau a limitatoarelor de viteză, dar și cu atestarea persoanelor care efectuează inspecția tahografelor. Citește articolul
Un ghid cu informații utile despre noua aplicație mobilă destinată utilizatorilor sistemului e-Transport a fost publicat marți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Așa cum s-a stabilit de ceva timp, transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a detaliat recent regulile pe care trebuie să le respecte transportatorii rutieri, în cadrul noii proceduri pentru e-Transport. În același timp, e important de precizat că este disponibilă deja și aplicația mobilă aferentă sistemului. Citește articolul
În urma modificărilor suferite de Ordonanța e-Transport în decembrie 2023 și în aprilie 2024, procedura de folosire a sistemului a fost înlocuită cu totul, printr-un ordin recent publicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Noul ordin vine cu mai multe clarificări necesare pentru aplicarea regulilor modificate din cadrul legal primar. Citește articolul
Amenzi de până la 10.000 de lei riscă acum cei ce trec cu mașina prin albia unei ape curgătoare de la munte, potrivit noii legislații privind pescuitul și protecției resursei acvatice vii, care se aplică de câteva zile. Citește articolul
Printr-un nou regulament european sunt făcute ajustări importante ale unor reguli mai vechi aplicabile transportului rutier de călători efectuat în mod ocazional în Uniunea Europeană (UE). Astfel, prin flexibilizarea pauzelor și perioadelor de repaus, se urmărește îmbunătățirea calității serviciilor de transport și a condițiilor de muncă ale șoferilor, fără a afecta siguranța rutieră. Citește articolul
Ca regulă generală, relațiile de muncă presupun o repartizare uniformă a timpului de muncă și o activitate care se desfășoară într-un loc de muncă organizat de către angajator. Însă Codul muncii prevede și o serie de excepții, în funcție de specificul activităților desfășurate, iar în aceste situații angajatorul este cel care trebuie să stabilească organizarea și funcționarea unității în mod corespunzător - adică respectând limitele legale. Citește articolul