Posibilitatea autorităților de a face confiscări consistente și obligația de a declara inclusiv transporturile de bunuri riscante pentru operațiuni intracomunitare, ce se numără printre regulile sistemului e-Transport, ar putea aduce probleme în viitor, sunt de părere specialiștii NNDKP.
Sistemul e-Transport (sau „Radarul mărfurilor”, cum mai este numit) a fost reglementat, prin
OUG 41/2022, pentru a monitoriza bunurile riscante transportate pe căile rutiere din România. Deși sistemul este obligatoriu în prezent și deja este folosit de unii contribuabili,
regimul sancționatoriu al acestuia se va aplica abia din 2023.
În acest context, specialiștii de la NNDKP au atras atenția, la conferința fiscală recent organizată de ei, că regulile sistemului au două mari probleme, deoarece
anumite prevederi din ordonanță pot fi considerate contrare legislației europene. Asta dacă vor exista litigii care să ajungă până la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Această opinie se bazează pe o speță recentă din Ungaria, unde există un sistem asemănător cu e-Transport.
În primul rând, a fost adusă în discuție chestiunea
confiscărilor ce vor fi posibile din 2023. Mai precis, autoritățile de la noi vor putea să dea amenzi usturătoare, însă vor putea și să confiște contravaloarea bunurilor nedeclarate în e-Transport.
„Un alt aspect important este proporționalitatea amenzilor: o speță ungurească soluționată de CJUE printr-o ordonanță (adică lor li s-a părut speța foarte clară) pe un sistem similar e-Transport. Acolo, în Ungaria, nu era vorba de produse cu risc fiscal, ci era vorba de contribuabili cu risc fiscal ridicat, și unde, dacă încălcai legislația, era o amendă care putea să meargă până la 40% din valoarea bunurilor. Și CJUE a spus că această amendă este disproporționată, pentru că nu a existat o fraudă și nu a existat nicio pierdere de venituri.Prin urmare, eu mă aștept ca, după ce va intra în vigoare la noi sancțiunea din e-Transport cu confiscarea... părerea mea este că sancțiunea aceea este disproporționată. Și, atât timp cât nu există pierderi de venituri bugetare, n-ar putea să vă dea decât cel mult o amendă fixă”, a explicat
Alexandru Aparaschivei, Partener la NNDKP Consultanță Fiscală.
În al doilea rând, specialistul a indicat obligația de a declara transporturile rutiere de bunuri riscante pentru
operațiunile intracomunitare. În acest caz, obligația poate fi considerată o barieră, din perspectiva Directivei europene de TVA, pentru că îngreunează trecerea frontierelor.
„Eu mă aștept, la legislația privind e-Transport, ca, prin faptul că se impun cerințe de raportare și de obținere a acelui cod pentru operațiuni intracomunitare, să se considere că aceea este o barieră la trecerea frontierelor. Nu mi se pare o diferență foarte mare între o declarație vamală de import și obținerea acelui cod, tot este o procedură. Eu mă aștept să vedem destul de multe litigii în această zonă, pentru că legislația este departe de standardul impus de Directiva de TVA, deși, ca atare, ea nu este numită legislație de TVA. Nici în Ungaria nu era numită legislație de TVA, dar era menită să combată fraudele de TVA”, a spus Alexandru Aparaschivei.
Așa cum reiese și din Ordonanța e-Transport, deși nu vorbim efectiv de reguli de TVA, sistemul a fost introdus fix pentru a combate fraudele de TVA.
Articolele publicate de redacția noastră despre sistemul e-Transport pot fi urmărite în
secțiunea specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)