De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul
În conformitate cu art. 294 alin. (1) din Codul fiscal, exporturile și operațiunile similare sunt scutite de TVA, inclusiv livrările de bunuri transportate în afara Uniunii Europene, prestările de servicii legate de exportul și importul de bunuri, transportul internațional de persoane, precum și livrările și serviciile destinate misiunilor diplomatice și organismelor internaționale. Iată ce trebuie știut pe acest subiect. Citește articolul
Companiile trebuie să se pregătească, în această perioadă, de aplicarea unui regulament european, supranumit EUDR, care va avea un impact semnificativ asupra comerțului cu anumite produse. Actul normativ interzice comercializarea de produse provenite din zone defrișate și exportul acestora către alte piețe, motiv pentru care specialiștii de la Deloitte România ne-au explicat la ce ar trebui să se aștepte companiile. Citește articolul
Regulamentul Comisiei Europene 1.115/2023 privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente. Citește articolul
Operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii Europene care dețin statutul de operator economic autorizat pot solicita autorității vamale, în situații justificate, aprobarea unui loc în care să fie prezentate mărfurile în vamă, altul decât biroul vamal, în cazul declarării mărfurilor pentru regimul vamal de export sau în cazul reexportului, conform unor reguli stabilite recent. Citește articolul
Transporturile rutiere vizate de obligația de folosire a sistemului e-Transport au fost extinse de Guvern, prin OUG, la finalul anului 2023. Astfel, trebuie monitorizate și transporturile internaționale de bunuri neriscante, nu doar cele ce implică bunuri riscante. Pe deasupra, apare și necesitatea de a monitoriza prin GPS deplasarea în timp real a transporturilor. Totuși, amenzile pentru nerespectarea noilor obligații se aplică abia de la 1 iulie 2024. Citește articolul
Operaționalizarea sistemului vamal AES a fost făcută în data de 16 martie 2024, în timp ce a sistemului vamal NCTS5 a fost făcută în data de 17 mai 2024, conform Autorității Vamale Române (AVR), în urma câtorva amânări. Astfel, operațiunile vamale de export sunt gestionate prin AES-RO, iar operațiunile de declarare în tranzit sunt gestionate prin sistemul NCTS5 RO. Pentru a avea acces la ambele sisteme, operatorii economici trebuie să se înregistreze în platforma UMG Trader a AVR. Citește articolul
În cazul exporturilor, legislația vamală a Uniunii Europene permite celor care au statutul de operator economic autorizat să solicite, la Autoritatea Vamală Română (AVR), prezentarea mărfurilor în alte locuri decât birourile vamale. În acest sens, AVR a oficializat luni un ordin cu normele de aplicare necesare. Citește articolul
O procedură specială de suspendare a actelor administrative prin care se aplică taxe la import sau la export a fost introdusă în Codul vamal, aceasta fiind aplicabilă din 6 februarie 2024, după ce Autoritatea Vamală Română (AVR) a oficializat normele necesare. Practic, solicitările contribuabililor care se consideră vătămați prin aceste acte sunt depuse direct la AVR, nu la instanțele de contencios administrativ, însă datoria vamală trebuie garantată integral, nu parțial. Citește articolul
De puțin timp, în e-Transport trebuie raportate toate transporturile rutiere internaționale, nu doar cele ce implică bunuri cu risc fiscal ridicat. Totuși, dacă nu raportează transporturile de bunuri fără risc, contribuabilii riscă amendarea abia din iulie 2024, ceea ce înseamnă că au timp să se adapteze la noua obligație. Citește articolul