Reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au primit recent lămuriri de la Ministerul Finanțelor (MF) după ce au identificat în practică o problemă legată de deducerea TVA în situațiile în care firmele se înregistrează tardiv, dar din proprie inițiativă, în scopuri de TVA. Concret, era neclar dacă deducerea se aplică pentru facturile din perioada cuprinsă între momentul în care trebuiau, teoretic, să înceapă emiterea de facturi cu TVA și momentul în care intervine înregistrarea efectivă (dar tardivă) în scopuri de TVA. Reprezentanții MF au dat dreptate fiscaliștilor, dar au apreciat că deducerea e posibilă doar în teorie, deoarece în practică pot apărea dificultăți. Citește articolul
În conformitate cu art. 294 alin. (2) din Codul fiscal, livrările intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA dacă sunt efectuate către persoane care comunică un cod valid de înregistrare în scopuri de TVA, cu anumite excepții. Scutirea se justifică prin documente precum facturi și dovezi de transport, iar aplicarea regimului de taxare, pentru operațiuni scutite cu drept de deducere, nu afectează dreptul de deducere al beneficiarilor. Citește articolul
Contribuabilii care primesc și înregistrează o factură B2B în orice alt format decât cel original transmis prin sistemul e-Factura riscă, în prezent, atât o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, cât și respingerea deducerii TVA-ului aferent. Însă chiar dacă ulterior s-ar câștiga la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) deducerea TVA-ului în baza facturii clasice, amenda pe care o pot aplica autoritățile nu se poate recupera, atrag atenția fiscaliștii. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul
În conformitate cu art. 294 alin. (1) din Codul fiscal, exporturile și operațiunile similare sunt scutite de TVA, inclusiv livrările de bunuri transportate în afara Uniunii Europene, prestările de servicii legate de exportul și importul de bunuri, transportul internațional de persoane, precum și livrările și serviciile destinate misiunilor diplomatice și organismelor internaționale. Iată ce trebuie știut pe acest subiect. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de la începutul lunii octombrie, în cauza Voestalpine Giesserei Linz GmbH (C 475/23), aduce clarificări esențiale privind dreptul de deducere a TVA, concluzionând că acesta nu poate fi limitat atâta timp cât sunt îndeplinite condițiile de fond prevăzute de legislație. Citește articolul
Unei societăți supuse recent unei inspecții fiscale i-a fost refuzată deducerea TVA deoarece n-a putut să arate, cu documente justificative, că a acordat anumite mărfuri în scop promoțional. Cazul a fost prezentat în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în aprilie 2024. Citește articolul
România a primit o nouă autorizare pentru limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul mașinilor, în cazul în care acestea sunt folosite și în alte scopuri decât cele profesionale. Măsura figurează într-o decizie recent publicată de Consiliul UE în Jurnalul Oficial al UE. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, o firmă are dreptul să deducă TVA aferentă achizițiilor realizate, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile, operațiunilor scutite cu drept de deducere sau operațiunilor neimpozabile la care taxa ar fi deductibilă. Taxa pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor de bunuri și servicii realizate în scopul personal al asociaților sau acționarilor este nedeductibilă. Citește articolul
Posibilitatea deducerii TVA pentru facturile din deplasări emise pe numele salariaților sau administratorilor a fost eliminată, conform unei hotătâri oficializate recent de Executiv. Prin urmare, așa cum avertizau specialiștii, angajatorii trebuie să-și schimbe procedurile interne astfel încât aceste facturi să fie emise direct pe firmă și transmise în e-Factura. Citește articolul