Ordonanța-trenuleț de la finele anului trecut a operat inclusiv unele modificări la codurile CAEN vizate de cota de impozit micro de 3%. Însă nu vorbim de adăugarea unor noi activități pe impozitarea majorată, ci strict de niște modificări tehnice necesare în contextul trecerii la a treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională. Citește articolul
Din moment ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu ar mai trebui să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, specialiștii spun că firmele controlate care primesc solicitări pentru „dublarea” informațiilor din fișierul SAF-T pot refuza inspectorii. Totuși, ca să facă acest lucru, companiile trebuie să fie sigure că informațiile în discuție chiar au fost trimise la ANAF prin declarația 406. Citește articolul
În contextul folosirii e-Factura, în condițiile în care aproape toate facturile simplificate trebuie transmise, mai nou, în sistem, apare întrebarea despre cum facem diferența între o factură simplificată și una normală? Potrivit specialiștilor, diferența constă în numărul de informații ce trebuie să apară în una sau în cealaltă, relevant pentru discuție fiind articolul 319 din Codul fiscal. Citește articolul
În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul
O clarificare importantă legată de aplicarea cotelor de impozit micro (1% și 3%), în funcție de depășirea sau nu a plafonului de 60.000 euro, este că plafonul se verifică cumulat de la începutul anului, nu pe fiecare trimestru în parte, spun fiscaliștii. Astfel, prima depășire a plafonului NU înseamnă că firma aplică acea cotă de 3% „pe viață”, pentru că se poate reveni la cota de 1% în același an sau în anul următor. Citește articolul
În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite în e-Factura facturile emise către persoanele fizice, specialiștii subliniază că NU vorbim de o obligație de a emite automat facturi pentru toate tranzacțiile în relația B2C. Astfel, psihologii și alți profesioniști, care emit de obicei doar chitanțe pentru clienții lor, scapă de emiterea facturilor. Citește articolul
O tranzacție trebuie înregistrată în contabilitate chiar dacă lipsește factura electronică aferentă din Spațiul Privat Virtual (SPV), atrage atenția fiscalistul Cristian Rapcencu. Astfel, acesta a explicat cum ar putea să procedeze contribuabilii care n-au primit factura originală prin sistemul e-Factura. Citește articolul
Companiile care au distribuit dividende în baza situațiilor financiare interimare la 31 decembrie 2024 trebuie să știe că impozitul datorat pentru ele este în cotă de 10%, atrag atenția fiscaliștii. Cei care au riscat și au dat hotărâri de distribuire fix pe 31 decembrie, pentru a aplica impozitul de 8%, riscă să aibă probleme la controalele fiscale. Citește articolul
În condițiile în care facturile emise către persoanele fizice (adică în relația B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura de la 1 ianaurie 2025, există comercianți online care și-au pus întrebarea dacă pot evita, totuși, acest lucru? Răspunsul este, în mod clar, nu, potrivit specialiștilor - emiterea facturilor, către clienții persoane fizice, este obligatorie în cazul comerțului online. Citește articolul
Pentru dividendele distribuite din rezultatele reportate nu e nevoie de regularizare, pentru că acestea sunt definitive, atrag atenția specialiștii. Astfel, regularizarea e necesară numai pentru dividendele interimare, care sunt distribuite din profitul obținut în cursul anului. Citește articolul