Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul
Cu toate că Statele Unite ale Americii (SUA) au anunțat recent retragerea din acordul privind implementarea impozitului minim global de 15%, specialiștii de la PwC România spun că nu se așteaptă ca Uniunea Europeană (UE) să suspende sau să elimine legislația specifică. O parte dintre țările UE, printre care și România, deja au transpus la nivel național regulile așa-zisului Pilon 2. Citește articolul
Regulile pentru completarea declarației 100 au fost adaptate la câteva noutăți recente în domeniul impozitelor, potrivit unui ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile vizează, printre altele, impozitul minim global și așa-zisa taxă pe stâlp. Citește articolul
Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul
Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică începând cu anul acesta și în România, ca urmare a transpunerii în legislația locală a Directivei europene 2.523/2022, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Inițiativa are la bază pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscală internațională coordonată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Citește articolul
Reformele fiscale globale implementate de guvernele din întreaga lume devin tot mai interconectate și obligă companiile să ia măsuri în regim de urgență, se arată în sondajul global anual EY - Tax and Policy Controversy Outlook. Se întrevede la orizont un sistem fiscal internațional mai stabil, deoarece guvernele se coordonează mai mult ca în trecut? Cum va afecta Pilonul II BEPS stimulentele fiscale, chiar și pentru societățile care nu fac obiectul normelor sale? Cum va influența creșterea transparenței dezvoltarea unor noi politici fiscale? Sunt doar câteva dintre întrebările la care experții în taxe și fiscalitate caută răspunsurile cele mai potrivite. Citește articolul
Din moment ce din anul 2024 se aplică atât un impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) la impozitul pe profit (măsură națională), cât și un impozit minim global (măsură internațională), una dintre nelămuririle din spațiul public era dacă IMCA se ia în calcul la stabilirea impozitului minim global. Potrivit unui reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF), răspunsul este da, acesta fiind în linie cu opinia fiscaliștilor. Citește articolul