În contextul în care termenele situațiilor financiare anuale pe 2024 se apropie, un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF) a oferit, la un eveniment organizat recent de avocatnet.ro, trei clarificări utile contribuabililor legate de semnarea bilanțurilor. Citește articolul
Criteriile de mărime ale entităților raportoare, stabilite prin reglementările contabile referitoare la situațiile financiare anuale, au fost actualizate de Ministerul Finanțelor (MF) începând cu situațiile financiare pe exercițiul 2024. În acest context, reprezentanții MF subliniază că noile criterii se aplică doar începând cu anul 2024, nu și anului 2023. Citește articolul
Situațiile financiare anuale trebuie însoțite, conform reglementărilor contabile, de note explicative, acestea cuprinzând tot felul de informații complementare bilanțurilor. Deoarece în practică pare că firmele nu acordă importanța cuvenită acestor note, reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au reamintit care este rolul lor. Citește articolul
ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile, entități care țin contabilitatea în sistem simplificat, ar fi trebuit, teoretic, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Totuși, acestea nu se puteau achita practic de obligație, motiv pentru care, la solicitarea Camerei Consultanților Fiscali (CCF), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent scutirea lor de depunerea declarației 406. Totodată, pe lista scutirilor au fost introduse, pe ultima sută de metri, și profesiile liberale care nu erau incluse anterior pe aceasta. Citește articolul
Sunt deja aproximativ doi ani de când reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat public faptul că se folosesc de informațiile din declarațiile 406 (care conțin fișierul SAF-T) în verificările la contribuabili. Între timp, specialiștii au putut observa în practică și ce înseamnă, efectiv, acest lucru: de exemplu, cam ce operațiuni observate de inspectori în fișierul SAF-T pot declanșa controale și poate chiar consecințe fiscale neplăcute, din perspectiva TVA. Citește articolul
La întocmirea situațiilor financiare, companiile trebuie să schimbe categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc/încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime (total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați) - regulă ce rămâne în continuare în vigoare. Potrivit Directivei 2023/2.775 (transpusă deja la noi), criteriile valorice, de mărime a cifrei de afaceri și, respectiv, a activelor nete au fost modificate, fiind semnificativ majorate. Astfel, analiza criteriilor cumulate după care este posibilă reconsiderarea palierului de încadrare a companiei trebuie atent realizată. Citește articolul
În 2025 intrăm într-o nouă fază a implementării raportării privind durabilitatea, care a fost introdusă inițial în 2024 doar pentru entitățile de interes public. Din acest an, raportarea se extinde la firmele mari și medii, termenul-limită fiind în 2026, atrag atenția specialiștii. Raportarea privind durabilitatea este, mai precis, „succesoarea” declarației nefinanciare cu care erau obișnuite firmele mai mari. Citește articolul
ONG-urile trebuie să depună, împreună cu situațiile financiare anuale, și o declarație cu situația de trezorerie. În acest sens, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent un ordin cu formatul pe care ONG-urile îl folosesc anul acesta pentru situația pe 2024. Totodată, actul normativ include și câteva modificări la reglementările contabile în privința impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
Valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe urmează să crească automat, în același timp cu salariul minim brut pe țară, prevede unui proiect de lege ajuns recent la Senat, după ce o altă inițiativă similară a rămas blocată la Camera Deputaților încă din 2022. Aceasta este relevantă în cazul amortizării capitalului imobilizat, obligație prin care firmele care investesc în active corporale și necorporale recuperează treptat uzura lor fizică și morală. Citește articolul
O tranzacție trebuie înregistrată în contabilitate chiar dacă lipsește factura electronică aferentă din Spațiul Privat Virtual (SPV), atrage atenția fiscalistul Cristian Rapcencu. Astfel, acesta a explicat cum ar putea să procedeze contribuabilii care n-au primit factura originală prin sistemul e-Factura. Citește articolul