La întocmirea situațiilor financiare, companiile trebuie să schimbe categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc/încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime (total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați) - regulă ce rămâne în continuare în vigoare. Potrivit Directivei 2023/2.775 (transpusă deja la noi), criteriile valorice, de mărime a cifrei de afaceri și, respectiv, a activelor nete au fost modificate, fiind semnificativ majorate. Astfel, analiza criteriilor cumulate după care este posibilă reconsiderarea palierului de încadrare a companiei trebuie atent realizată. Citește articolul
În 2025 intrăm într-o nouă fază a implementării raportării privind durabilitatea, care a fost introdusă inițial în 2024 doar pentru entitățile de interes public. Din acest an, raportarea se extinde la firmele mari și medii, termenul-limită fiind în 2026, atrag atenția specialiștii. Raportarea privind durabilitatea este, mai precis, „succesoarea” declarației nefinanciare cu care erau obișnuite firmele mai mari. Citește articolul
ONG-urile trebuie să depună, împreună cu situațiile financiare anuale, și o declarație cu situația de trezorerie. În acest sens, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent un ordin cu formatul pe care ONG-urile îl folosesc anul acesta pentru situația pe 2024. Totodată, actul normativ include și câteva modificări la reglementările contabile în privința impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
O tranzacție trebuie înregistrată în contabilitate chiar dacă lipsește factura electronică aferentă din Spațiul Privat Virtual (SPV), atrage atenția fiscalistul Cristian Rapcencu. Astfel, acesta a explicat cum ar putea să procedeze contribuabilii care n-au primit factura originală prin sistemul e-Factura. Citește articolul
În urma contrelor din spațiul public între Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), pe tema asistării contribuabililor la oficiile registrului comerțului, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a precizat că Legea registrului comerțului nu prevede posibilitatea ca experții contabili să asiste clienții în relația cu oficiile. Citește articolul
O firmă de contabilitate a fost amendată de către inspectorii Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), cu o sumă reprezentând echivalentul a 10.000 de euro, pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Sancțiunea a venit ca urmare a modului neglijent în care firma respectivă a gestionat datele de acces la platforma Revisal (registrul general de evidență a salariaților). Citește articolul
Un model de împuternicire pentru experții contabili care asistă sau reprezintă persoane juridice sau fizice la oficiile Registrului comerțului a fost publicat recent în Monitorul Oficial. În esență, experții contabili pot să acorde asistență de specialitate pentru înființarea și reorganizarea societăților. Citește articolul
ONG-urile trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2024 până pe 30 aprilie 2025, iar firmele - până pe 2 iunie 2025, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Totodată, ministerul a anunțat unele schimbări față de precedentele bilanțuri depuse de contribuabili, iar Fiscul a pus la dispoziție formularele electronice. Citește articolul
ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile, entități care țin contabilitatea în sistem simplificat, ar trebui, teoretic, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Totuși, acestea nu se pot achita practic de obligație, motiv pentru care, la solicitarea Camerei Consultanților Fiscali (CCF), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a propus recent scutirea lor de depunerea declarației 406. Citește articolul
Majoritatea noutăților din 2024 din reglementările contabile au o legătură directă cu situațiile financiare anuale pe care trebuie să le depună la autorități companiile și ONG-urile. Totuși, există și alte aspecte de amintit - cum ar fi introducerea unor raportări noi care însoțesc situațiile financiare anuale. Iată ce este de reținut. Citește articolul