Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
Terminarea celui de-al treilea trimestru din 2023 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent primelor trei trimestre din an sub formă de dividende interimare. Desigur, asta numai dacă există un profit de împărțit. Citește articolul
Acum, că termenul pentru depunerea declarației și, respectiv, calculul de impozit pe profit pentru primul trimestru din anul 2023 a trecut și se apropie termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale, respectiv a declarației anuale de impozit pe profit (26 iunie 2023), calculul rezultatului fiscal aferent anului 2022 este una dintre sarcinile pe care profesioniștii contabili și fiscali se concentrează în această perioadă. Citește articolul
Printre problemele întâlnite des la companii de către auditorii financiari se numără inventarierea de formă a patrimoniului, lipsa organizării adecvate a proceselor interne și suprasolicitarea contabililor. Dacă managementul nu este atent la aceste aspecte, există riscul ca firmele să aibă dificultăți ulterior atât la auditare, cât și în relația cu autoritățile. Venim cu aceste informații deoarece anumite firme trebuie să-și auditeze situațiile financiare anuale, al căror termen de transmitere este în mai 2022. Citește articolul
La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul
În contextul actual al epidemiei de coronavirus, contabilii ar trebui să știe că anumite operațiuni necesare pentru închiderea exercițiului financiar aferent anului curent ar putea fi îngreunate. Am vorbit despre aceste aspecte cu Roxana Ene, expert contabil și managing partner la Accountable. Citește articolul
Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul
Ca antreprenor, este important să fii informat din timp cu privire la aspectele importante ce țin de buna funcționare a afacerii tale. Daca ești la început în afaceri, poate fi copleșitor să ții pasul cu toate activitățile. Cum inventariatul nu este cel mai usor proces, iată aici câteva informații foarte utile pentru un început de drum stabil și în conformitate cu legislația de inventariere. Citește articolul
Companiile ar trebui să se pregătească pentru închiderea exercițiului financiar curent, motiv pentru care am vorbit cu expertul contabil Roxana Ene despre ce operațiuni contabile ar fi de rezolvat pe final de an. Printre acestea se numără, de exemplu, inventarierea patrimoniului sau confirmările de sold cu partenerii. Însă companiile ar trebui să acorde atenție și altor aspecte relevante. Citește articolul
Mai sunt câteva zile și vom intra în ultimele două luni ale anului 2019. Din acest motiv, specialiștii sfătuiesc contribuabilii să facă anumite verificări (cel puțin preliminare) înainte de sfârșitul exercițiului financiar. Deși majoritatea țin de domeniul TVA-ului, există și alte chestiuni ce trebuie avute în vedere. Citește articolul