avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 415 soluții astăzi
Acasă Subiect: inventarierea patrimoniului
Subiect: inventarierea patrimoniului
ACCES PREMIUM

Cum ne pregătim pentru raportarea SAF-T, care e obligatorie din ianuarie și pentru micii contribuabili. E recomandată o „curățenie generală” în patrimoniul firmei

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
3 Decembrie 2024 | 0 | 6854 | Timp de citire: 4 min.

Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Inventarierea patrimoniului trebuie făcută cel puțin o dată pe an. Amenda pentru nerespectarea obligației a crescut semnificativ

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Noiembrie 2024 | 0 | 24886 | Timp de citire: 5 min.

Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dividende interimare 2023: Firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului din primele trei trimestre

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
5 Octombrie 2023 | 0 | 10611 | Timp de citire: 1 min.

Terminarea celui de-al treilea trimestru din 2023 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent primelor trei trimestre din an sub formă de dividende interimare. Desigur, asta numai dacă există un profit de împărțit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Principalele aspecte contabile de avut în vedere pentru închiderea anului fiscal 2022 și depunerea declarației anuale de impozit pe profit

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
11 Mai 2023 | 0 | 3991 | Timp de citire: 5 min.

Acum, că termenul pentru depunerea declarației și, respectiv, calculul de impozit pe profit pentru primul trimestru din anul 2023 a trecut și se apropie termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale, respectiv a declarației anuale de impozit pe profit (26 iunie 2023), calculul rezultatului fiscal aferent anului 2022 este una dintre sarcinile pe care profesioniștii contabili și fiscali se concentrează în această perioadă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trei mari probleme pe care auditorii financiari le găsesc de obicei la companii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Martie 2022 | 0 | 2919 | Timp de citire: 3 min.

Printre problemele întâlnite des la companii de către auditorii financiari se numără inventarierea de formă a patrimoniului, lipsa organizării adecvate a proceselor interne și suprasolicitarea contabililor. Dacă managementul nu este atent la aceste aspecte, există riscul ca firmele să aibă dificultăți ulterior atât la auditare, cât și în relația cu autoritățile. Venim cu aceste informații deoarece anumite firme trebuie să-și auditeze situațiile financiare anuale, al căror termen de transmitere este în mai 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce aspecte fiscale ar trebui să fie atente, pe final de an, companiile din domeniul auto

Deloitte România în Contabil și fiscal
14 Decembrie 2021 | 0 | 1515 | Timp de citire: 4 min.

La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Principalele operațiuni contabile de final de an, pentru închiderea exercițiului financiar, și cum sunt ele afectate de epidemie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2021 | 0 | 3035 | Timp de citire: 3 min.

În contextul actual al epidemiei de coronavirus, contabilii ar trebui să știe că anumite operațiuni necesare pentru închiderea exercițiului financiar aferent anului curent ar putea fi îngreunate. Am vorbit despre aceste aspecte cu Roxana Ene, expert contabil și managing partner la Accountable. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât timp se păstrează în arhivă cele mai folosite documente financiar-contabile

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 0 | 17306 | Timp de citire: 3 min.

Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum să faci inventarierea corect încă de la începutul afacerii tale

CIEL Romania în Contabil și fiscal
5 Iulie 2021 | 0 | 2558 | Timp de citire: 7 min.

Ca antreprenor, este important să fii informat din timp cu privire la aspectele importante ce țin de buna funcționare a afacerii tale. Daca ești la început în afaceri, poate fi copleșitor să ții pasul cu toate activitățile. Cum inventariatul nu este cel mai usor proces, iată aici câteva informații foarte utile pentru un început de drum stabil și în conformitate cu legislația de inventariere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Șapte operațiuni contabile de făcut pe final de an, pentru închiderea exercițiului financiar

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Decembrie 2019 | 0 | 9631 | Timp de citire: 4 min.

Companiile ar trebui să se pregătească pentru închiderea exercițiului financiar curent, motiv pentru care am vorbit cu expertul contabil Roxana Ene despre ce operațiuni contabile ar fi de rezolvat pe final de an. Printre acestea se numără, de exemplu, inventarierea patrimoniului sau confirmările de sold cu partenerii. Însă companiile ar trebui să acorde atenție și altor aspecte relevante. Citește articolul