1. Întocmirea și transmiterea confirmărilor de sold către parteneri
O primă operațiune importantă pentru finalul anului este reprezentată de confirmările de sold cu partenerii. Mai precis, este vorba de întocmirea și transmiterea unui extras de cont pentru confirmarea soldului, adică notificarea clienților și furnizorilor despre existența datoriilor.
„Pentru clienții și furnizorii care figurează cu sold la finalul anului, se întocmește și transmite un extras de cont pentru confirmare de sold, care servește la înștiințarea partenerilor cu privire la existența unei datorii/creanțe. Confirmările de sold au rolul de a verifica corectitudinea înregistrărilor contabile. Partenerii se asigură astfel că toate tranzacțiile sunt înregistrate în evidența contabilă în perioada corespunzătoare, rezultând astfel o concordanță între realitatea economică, balanța contabilă și declarațiile depuse”, a explicat, la solicitarea redacției noastre, Roxana Ene, expert contabil și managing partner la Accountable.
2. Inventarierea patrimoniului companiei
O altă chestiune importantă de bifat este inventarierea patrimoniului companiei. Potrivit Legii contabilității nr. 82/1991, aceasta trebuie făcută cel puțin o dată pe an, de obicei la finalul anului. Mai nou, inventarierea este obligatorie și dacă se împart dividende trimestrial.
Referitor la această operațiune, specialista ne-a spus că „inventarierea presupune un ansamblu de operații prin care se constată existența elementelor patrimoniale de activ și pasiv cantitativ și valoric sau numai valoric, după caz. Scopul inventarierii este acela de a stabili situația reală a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale fiecărei entități. Rezultatul inventarierii se consemnează în procesul-verbal privind rezultatele inventarierii, care se înregistrează în evidențele contabile ale societății”.
3. Înregistrarea rezervei legale
O a treia operațiune importantă este înregistrarea rezervei legale. Mai precis, o cotă de 5% din profitul companiei trebuie să fie distribuită în fondul de rezervă, astfel încât acesta din urmă să atingă o cotă de 20% din capitalul social.
„Legea contabilității prevede, de asemenea, constituirea rezervei legale la final de an. Astfel, un procent de 5% din profitul societății este distribuit către fondul de rezervă, până ce acesta va atinge 20% din capitalul social al societății. Din punct de vedere fiscal, rezerva legală astfel determinată este deductibilă la calculul rezultatului fiscal trimestrial sau anual, după caz”, a spus Roxana Ene.
4. Înregistrarea diferențelor de curs valutar
Pe lista chestiunilor de bifat la încheierea exercițiului financiar este și înregistrarea diferențelor de curs valutar, conform aceleiași surse:
„Elementele monetare exprimate în valută trebuie ajustate utilizând cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României, valabil la data încheierii exercițiului financiar. Diferențele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, rezultate din raportarea creanțelor sau datoriilor la cursul Băncii Naționale se înregistrează în contabilitate la cheltuieli sau venituri din diferențe de curs valutar, după caz”.
5. Delimitarea în timp a veniturilor și cheltuielilor
Specialista de la Accountable ne-a mai zis și despre delimitarea în timp a veniturilor și cheltuielilor. Aceasta presupune, mai exact, delimitarea cheltuielilor și veniturilor în avans de cele care aparțin perioadei. În felul acesta se poate stabili un rezultat corect al perioadei.
6. Ajustări pentru depreciere și provizioane
O a șaptea operațiune de pe lista noastră face referire la faptul că firma trebuie să analizeze dacă este necesar să se constituie ajustări pentru depreciere și provizioane.
7. Verificări de final de an ce țin de TVA
În fine, specialiștii EY România mai sfătuiesc contribuabilii să facă anumite verificări (cel puțin preliminare) înainte de sfârșitul exercițiului financiar. În mare, vorbim de chestiuni ce țin de domeniul TVA-ului, dar există și alte aspecte ce trebuie avute în vedere.
Alte chestiuni importante de reținut pe final de an
Atenție la regularizări, dacă ai împărțit dividende interimare
Companiile care au împărțit anul acesta dividende interimare trebuie să țină cont că în 2020 vor trebui să facă o regularizare. Mai precis, dacă se dau dividende interimare, în 2020, la întocmirea situațiilor financiare pentru anul curent, va fi necesară o regularizare. Dacă acționarii sau asociații trebuie să restituie o parte a banilor primiți, aceștia vor avea la dispoziție 60 de zile de la data aprobării bilanțurilor.
În curând, contabilii și consultanții fiscali vor trebui să raporteze la Fisc anumite tranzacții
Este vorba de o directivă europeană care trebuie implementată de urgență în România. Aspectul care o face deosebită este că ea implică o monitorizare și raportare retroactivă a anumitor tranzacții făcute de firme începând din iunie 2018 - raportarea se va face după ce vom avea regulile efective stabilite de autoritățile noastre. Deși pregătirea pentru această obligație este grea fără o lege sau o ordonanță de transpunere, există, totuși, unele eforturi de inventariere pe care le pot face specialiștii.
Relația cu Fiscul este în schimbare
Concret, autoritățile lucrează la mai multe măsuri care ar putea simplifica în 2020 viața contabililor (și nu numai). Printre ele, amintim introducerea SAF-T (fișierul standard de audit de taxe), noul mecanism de instituire și ridicare a popririlor și transparentizarea procedurilor de control ale inspectorilor fiscali.