Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Cu ceva întârziere, autoritățile au aprobat procedura de notificare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru facturile netransmise prin sistemul RO e-Factura în termenul legal, implementând astfel formularul 800. Beneficiarii care au efectuat plata la momentul livrării/prestării, dar nu au primit factura în sistemul e-Factura în termen, pot notifica autoritățile fiscale prin acest nou formular. Citește articolul
În contextul folosirii e-Factura, în condițiile în care aproape toate facturile simplificate trebuie transmise, mai nou, în sistem, apare întrebarea despre cum facem diferența între o factură simplificată și una normală? Potrivit specialiștilor, diferența constă în numărul de informații ce trebuie să apară în una sau în cealaltă, relevant pentru discuție fiind articolul 319 din Codul fiscal. Citește articolul
Două măsuri importante, de simplificare, pentru comercianții de bunuri și prestatorii de servicii, care sunt obligați să folosească aparate de marcat, sunt prevăzute de o lege oficializată recent și care se aplică din 26 decembrie 2024. Citește articolul
Data de 1 iulie 2024 marchează o etapă importantă în digitalizarea relației cu Fiscul și, totodată, în relația B2B, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023. De la acest moment, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor între operatorii economici, astfel că documentele se trimit și se primesc numai prin Spațiul Privat Virtual. În plus, Guvernul a decis recent să extindă e-Factura la relația B2C. În acest context, iată câteva dintre cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le rețină contribuabilii. Citește articolul
Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă și pentru relația business to consumer (B2C), printr-o ordonanță publicată vineri în Monitorul Oficial. Astfel, folosirea sistemului pentru facturile emise persoanelor fizice obișnuite devine opțională de la 1 iulie 2024 și apoi obligatorie de la 1 ianuarie 2025. Totodată, autoritățile includ mai multe clarificări utile în legislația facturării electronice. Citește articolul
Calendarul trecerii la folosirea obligatorie generalizată, în relația B2B, a sistemului e-Factura (cel din Legea reformei fiscale) prevede o aplicare în două faze a sancțiunilor contravenționale pe care le vor risca firmele - 1 iunie și 1 iulie 2024. Este bine de știut din start că, așa cum a fost gândită sancționarea, primele amenzi le putem vedea, teoretic, abia în iulie, pentru fapte săvârșite în iunie. Citește articolul
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul
După ce a stabilit un termen de raportare a facturilor electronice în sistemul e-Factura de cinci zile lucrătoare, Guvernul a venit la scurt timp și cu un termen de cinci zile calendaristice, măsură care a generat confuzie în spațiul public. În aceste condiții, e necesară o clarificare. Citește articolul
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul