Data de 1 iulie 2024 marchează o etapă importantă în digitalizarea relației cu Fiscul și, totodată, în relația B2B, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023. De la acest moment, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor între operatorii economici, astfel că documentele se trimit și se primesc numai prin Spațiul Privat Virtual. În plus, Guvernul a decis recent să extindă e-Factura la relația B2C. În acest context, iată câteva dintre cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le rețină contribuabilii. Citește articolul
Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă și pentru relația business to consumer (B2C), printr-o ordonanță publicată vineri în Monitorul Oficial. Astfel, folosirea sistemului pentru facturile emise persoanelor fizice obișnuite devine opțională de la 1 iulie 2024 și apoi obligatorie de la 1 ianuarie 2025. Totodată, autoritățile includ mai multe clarificări utile în legislația facturării electronice. Citește articolul
Calendarul trecerii la folosirea obligatorie generalizată, în relația B2B, a sistemului e-Factura (cel din Legea reformei fiscale) prevede o aplicare în două faze a sancțiunilor contravenționale pe care le vor risca firmele - 1 iunie și 1 iulie 2024. Este bine de știut din start că, așa cum a fost gândită sancționarea, primele amenzi le putem vedea, teoretic, abia în iulie, pentru fapte săvârșite în iunie. Citește articolul
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul
După ce a stabilit un termen de raportare a facturilor electronice în sistemul e-Factura de cinci zile lucrătoare, Guvernul a venit la scurt timp și cu un termen de cinci zile calendaristice, măsură care a generat confuzie în spațiul public. În aceste condiții, e necesară o clarificare. Citește articolul
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul
Atunci când e-Factura nu funcționează cel puțin 24 de ore, obligația de transmitere a facturilor electronice în sistem, pentru operațiuni în relațiile B2B și B2G, se suspendă temporar, conform unor precizări stabilite recent prin OUG. Citește articolul
Trei noi categorii de operațiuni B2B în cazul cărora raportarea facturilor în sistemul e-Factura nu este obligatorie au fost stabilite recent prin OUG. Printre acestea se numără operațiunile în care se emit facturi simplificate. Citește articolul
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile B2B, de la 1 ianuarie 2024, Ministerul Finanțelor (MF) explică, pas cu pas, cum se poate folosi aplicația sa gratuită de generare a facturilor electronice în formatul XML. Totodată, sunt detaliați și pașii gestionării documentelor în e-Factura, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul