Două măsuri despre care redacția noastră aflase în cursul lunii trecute urmează să fie stabilite de Ministerul Finanțelor (MF) în perioada următoare, conform unei informări recente a instituției. Concret, sancțiunile aferente sistemului e-TVA, care generează deconturile precompletate de TVA, vor fi amânate, iar colectarea CNP-urilor în contextul folosirii sistemului e-Factura pentru relația B2C va fi opțională. Citește articolul
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul
Una dintre chestiunile care pot da bătăi de cap contribuabililor, în contextul obligativității folosirii e-Factura în relația B2B, este cea legată de momentul înregistrării unei facturi în contabilitate. Astfel, care este data corectă pentru înregistrare? Data emiterii facturii ori data încărcării facturii în Spațiul Privat Virtual (SPV), în e-Factura? Citește articolul
În contextul extinderii sistemului e-Factura și la relația business to consumer (B2C), mulți contribuabili au înțeles greșit că, de la 1 ianuarie 2025, vor trebui să emită facturi pentru toate tranzacțiile ce implică persoane fizice. Din acest motiv, specialiștii subliniază că transmiterea facturilor B2C în e-Factura se va face doar în cazurile în care legislația prevede în mod expres că trebuie emise facturi. Citește articolul
Inclusiv instituțiile și autoritățile publice au obligația de a folosi sistemul e-Factura atunci când emit facturi către contribuabili. Totuși, fiscaliștii atenționează că obligația se aplică doar în anumite situații, nu în absolut toate situațiile. Citește articolul
De multe ori se poate întâmpla ca o companie să aibă o factură clasică pentru o tranzacție, dar să mai dureze ceva până vine și factura electronică prin sistemul e-Factura. În aceste situații, cum pot fi înregistrate tranzacțiile fără a risca sancțiuni? De principiu, specialiștii spun că soluția cea mai prudentă este ca factura clasică să fie tratată ca o factură proformă. Citește articolul
Companiile care nu primesc în termenul legal, prin sistemul e-Factura, facturile de la furnizori nu pot începe să emită autofacturi fără acordul acestora, atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, firmele nu se pot folosi de această practică pentru a se asigura că au facturi electronice originale pentru tranzacții. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, companiile vor trebui să transmită în e-Factura inclusiv facturile emise în relația business to consumer (B2C). În acest sens, cel puțin o parte a mediului de afaceri a înțeles că va fi necesară colectatea CNP-urilor persoanelor fizice. Din acest motiv, autoritățile vor veni cu o clarificare legislativă pentru a stabili că vorbim de o chestiune opțională, spun specialiștii. Totodată, există discuții și despre o amânare a obligației, dar e greu de spus dacă vom vedea așa ceva. Citește articolul
Începând cu 1 iulie 2024, persoanele impozabile stabilite în România au obligația să emită facturi electronice către clienții care, la rândul lor, sunt persoane impozabile stabilite în România. În acest context, facturile electronice sunt încărcate de furnizorul bunurilor sau al serviciilor și destinatarul acestora le poate descărca din sistemul național RO e-Factura. Din motive multiple (cum ar fi o eroare umană, probleme cu aplicația de facturare utilizată sau comunicarea cu serverele Fiscului), uneori se emit facturi electronice multiple pentru o singură tranzacție de vânzare de bunuri/ prestare de servicii (un singur fapt generator, căruia îi corespunde o singură factură „clasică”, emisă offline). În ciuda faptului că aceste fișiere electronice reprezintă veritabile facturi, în continuare le vom numi dubluri în sensul că se referă la o singură tranzacție. Citește articolul
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul