Pentru transparentizarea informațiilor de interes public și accesul mai facil al cetățeanului la acestea, autoritățile și instituțiile publice vor fi obligate să publice și să comunice toate informațiile și datele de interes public în format electronic, potrivit unui proiect legislativ ce a primit de curând un raport suplimentar favorabil la Camera Deputaților (for decizional în acest caz), după ce fusese propus pentru adoptare și în 2021. În cazul în care nu vor respecta aceste noi obligații, atât șeful compartimentului de relații publice, cât și cel al instituției vor putea fi sancționați cu amenzi de până la 2.500 de lei. Citește articolul
Companiile care furnizează servicii de utilități, de exemplu, apă-canal, electricitate, salubritate și altele, dar și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi vor trebui să accepte, începând din noiembrie, plăți cu cardul făcute atât la sediile acestora, cât și online, prin sisteme electronice de plată la distanță, potrivit unei legi ce se aplică chiar de azi. Citește articolul
Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale vor trebui, în viitor, să presteze serviciile online și la ghișee fără a mai cere firmelor informații care deja sunt deținute de stat. Proiectul de lege care prevede măsura apăruse inițial în dezbatere la Ministerul Cercetării Inovării și Digitalizării, însă acesta a fost înregistrat recent direct la Senat, sărindu-se peste etapa aprobării de către Guvern. Citește articolul
Instituțiile publice de la noi vor cere și prelucra mai puține date personale, dacă o propunere legislativă înregistrată miercuri la Senat va ajunge să se aplice. Printre altele, instituțiile publice vor mai putea cere doar date de identificare precum nume, prenume, cod numeric personal (CNP) ori detalii privind actul de identitate, în cazul persoanelor fizice, și denumirea și codul unic de identificare (CUI), în cazul firmelor. Astfel, regula minimizării prelucrării datelor personale, stabilită de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), va fi aplicată și de către instituțiile publice. Citește articolul
Odată cu ridicarea stării de alertă, restricțiile stabilite anterior pentru accesul în clădirile instituțiilor ori autorităților publice au fost eliminate. Astfel, cei care le trec pragul acum nu mai sunt obligați să poarte mască de protecție, să prezinte certificatul verde sau să treacă printr-un triaj epidemiologic. Totuși, e de amintit aici că unele dintre instituții vor păstra, cel puțin o perioadă, interacțiunea la distanță, în timp ce altele cer programare online. Citește articolul
Un proiect de lege ce vizează realizarea unei proceduri detaliate prin care orice persoana interesată să afle ce date personale dețin autoritățile și instituțiile publice (cum e Fiscul, de exemplu) despre ea să aibă acces la asemenea informații a primit miercuri raport negativ de la comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, ceea ce înseamnă că, de principiu, el va fi respins la votul decisiv din Parlament. Acest drept de acces la date personale nu este, neapărat, unul nou, fiind prevăzut și în Regulamentul general privind protecția datelor. Însă ce ar trebui să aducă nou proiectul de lege, care, din câte se pare, nu va ajunge să se aplice, este să faciliteze acest drept de acces, în relația cu autoritățile publice și să creeze o procedură uniformă. Citește articolul
Nu doar firmele, PFA-urile și profesioniștii sunt obligați să treacă, de la 1 martie 2022, la o relaționare exclusiv online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ci și instituțiile și autoritățile publice centrale și locale. Deosebirea este că entitățile publice folosesc PatrimVen, nu Spațiul Privat Virtual. Citește articolul
Cazurile în care o societate comercială nu răspunde la fel unei petiții formulate în limba maghiară nu pot fi considerate cazuri de discriminare, potrivit unei hotărâri de acum câteva săptămâni a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Obligația de a utiliza și limba unei minorități în județele în care aceasta are pondere mare cade doar în sarcina instituțiilor publice, potrivit Codului administrativ. Citește articolul
Guvernul lărgește sfera entităților care vor putea căpăta acces, prin intermediul Fiscului, la datele contribuabililor considerate secrete fiscale. Măsura este prinsă într-o ordonanță oficializată luni și se aplică din 3 februarie 2022. Citește articolul
Cu excepția situațiilor în care angajările sunt permise deja în timpul stării de alertă, instituțiile și autoritățile publice pot face din nou concursuri de angajare, până la 1 iunie 2022, pe posturile vacante, conform unei noi ordonanțe de urgență. Citește articolul