Reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au primit recent lămuriri de la Ministerul Finanțelor (MF) după ce au identificat în practică o problemă legată de deducerea TVA în situațiile în care firmele se înregistrează tardiv, dar din proprie inițiativă, în scopuri de TVA. Concret, era neclar dacă deducerea se aplică pentru facturile din perioada cuprinsă între momentul în care trebuiau, teoretic, să înceapă emiterea de facturi cu TVA și momentul în care intervine înregistrarea efectivă (dar tardivă) în scopuri de TVA. Reprezentanții MF au dat dreptate fiscaliștilor, dar au apreciat că deducerea e posibilă doar în teorie, deoarece în practică pot apărea dificultăți. Citește articolul
Transferul dosarului fiscal de la un organ fiscal la altul poate să aducă, uneori, probleme mari legate de TVA, atrage atenția Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev. De exemplu, în practică au apărut situații în care autoritățile fiscale pur și simplu au „uitat” să facă transferul. Deoarece o asemenea scăpare poate avea efecte majore pe termen lung, cum ar fi anularea codului de TVA și pierderea dreptului de deducere, contribuabilii sunt sfătuiți să fie foarte atenți atunci când sunt mutați la alt organ fiscal. Citește articolul
O persoană fizică ce depășise plafonul de scutire de TVA, în afacerile sale cu lemne, a primit recent de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) o impunere suplimentară pentru această taxă. Speța a fost prezentată în raportul ANAF cu controalele terminate în iunie 2024. Citește articolul
Mai nou, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate face impuneri rapide din oficiu la contribuabilii cu codul de TVA anulat care nu-și îndeplinesc obligațiile de taxă ce le revin. Conform procedurii date în acest sens, autoritățile se folosesc de mențiunile despre TVA din facturi și bonuri fiscale pentru a face impuneri, iar dacă acestea lipsesc, taxa se calculează prin procedeul sutei mărite, aplicându-se cota standard de 19%. Citește articolul
Noua procedură ce permite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să identifice rapid situațiile de nedepunere a declarației 311, pentru a face impuneri din oficiu pentru TVA, exclude în mod explicit perioadele vizate de controalele fiscale. De ce? Pentru că în aceste cazuri impunerea se face direct în baza verificărilor. Citește articolul
Deoarece în practică există contribuabili care înțeleg greșit efectele anulării din oficiu a codului de TVA, specialiștii au scos în evidență anumite aspecte esențiale de reținut. Pe scurt, ideea este că, în cazul anulării din oficiu, contribuabilii rămân în continuare cu unele obligații ce țin de TVA. Citește articolul
Noua procedură ce permite Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să identifice rapid situațiile în care nu s-a depus declarația 311, pentru a face impuneri din oficiu pentru TVA, prevede multiple ocazii de a stopa emiterea deciziilor autorităților. Citește articolul
Contribuabilii care nu-și îndeplinesc obligațiile legale în perioada în care au codul de TVA anulat pot fi identificați rapid, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în baza informațiilor adunate prin sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Astfel, cei ce nu se conformează vor risca să primească decizii de impunere din oficiu privind TVA-ul datorat. Citește articolul
O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul
Unul dintre indicatorii de risc fiscal recent conturați în activitatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este evitarea înregistrării în scopuri de TVA la depășirea plafonului de 300.000 lei. În acest context, persoanele juridice și persoanele fizice ar trebui să-și monitorizeze cu mai multă atenție cifra de afaceri. Citește articolul