ACCES PREMIUM
De ce premium?
Radierea din registrul de TVA la încasare poate veni „la pachet” cu pierderea codului de taxă, din cauza unei eventuale erori în timpul mutării dosarului fiscal
Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare.
Articolul continuă mai jos
Într-o situație de acest gen s-a găsit societatea de avocatură Dobrinescu Dobrev, după cum am aflat dintr-un
interviu recent pe tema
problemelor ce pot apărea în procesul de mutare a dosarului fiscal, în contextul mutării domiciliului fiscal.
„Desigur, nimic nu este mai valoros decât propriul exemplu. În 2022, la câteva luni după ce am schimbat sediul societății de avocați din care fac parte, am primit un telefon din partea unui client de-al nostru care, verificând factura pe care tocmai i-o transmisesem, a constatat că nu mai aveam cod valid de TVA. Nu doar clientul nostru fusese luat prin surprindere -- știindu-ne cu ce ne ocupăm --, ci mai ales noi. Am constatat imediat că organul fiscal de la care ne-am mutat sediul nu a transmis și evidența deconturilor de TVA depuse, motiv pentru care nu apăream în evidența noului organ competent în administrare cu niciun decont de TVA.Desigur, anularea codului de TVA a determinat și radierea din registrul contribuabililor cu TVA la încasare - chestiune pe care mulți contribuabili nu o realizează, pentru că nu li se comunică, reactivarea codului de TVA neavând efecte din oficiu și asupra acestui registru. Cu alte cuvinte, poți pierde definitiv această calitate, în contextul în care, la reînregistrarea în scopuri de TVA, nu soliciți expres și reincluderea în acest registru. (...)În cazul în care, în procesul de transmitere a dosarului fiscal între administrații, apar întârzieri sau erori, este posibilă pierderea valabilității codului de TVA. Organul fiscal care preia competența de administrare a contribuabilului este singurul care îl poate vizualiza în baza de date. În cazul în care nu este primit și încărcat întreg istoricul contribuabilului (fișa pe plătitor), sistemul IT al ANAF consideră automat că respectivul contribuabil nu și-a depus declarațiile fiscale, motiv pentru care inactivează sau anulează codul de TVA al contribuabilului respectiv”, a rememorat
Luisiana Dobrinescu, Managing Partner la Dobrinescu Dobrev.
Însă, din moment ce ANAF nu atenționează despre anularea codului sau radierea din registrul de TVA la încasare,
ce este de făcut? În esență, contribuabilii care știu că li se mută dosarul fiscal de la o unitate ANAF la alta trebuie
să păstreze vigilența și să verifice periodic stadiul mutării.
„Contribuabilii trebuie să fie extrem de vigilenți, verificându-și lunar «starea de sănătate» fiscală. Odată sesizată o problemă, trebuie acționat de urgență în remedierea sa. Contrar așteptărilor, sistemul e-Factura nu cenzurează și nu sesizează contribuabilul asupra invalidității codului său de TVA. Pentru contribuabilii care aplică sistemul de TVA la încasare, inactivarea și, respectiv, anularea codului de TVA determină radierea din acest registru special. Nu am întâlnit până acum în practică nicio decizie prin care organul fiscal să notifice contribuabilul de radierea din registrul de TVA la încasare - ceea ce poate face ca o posibilă eroare să își prelungească efectele mult timp, cu consecințe financiare semnificative pentru contribuabil (în special sub forma dobânzilor și penalităților de întârziere). (...)Potrivit dispozițiilor art. 32 alin. 5 din Codul de procedură fiscală, transferul dosarului fiscal al contribuabilului de la vechiul organ fiscal către noul organ fiscal central se efectuează într-un termen de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrele în care, potrivit legii, se înregistrează modificările privind sediul social/domiciliul. Pentru a evita problemele de natură fiscală, recomandăm verificarea statusului dosarului fiscal pe site-ul ANAF și menținerea legăturii cu reprezentanții administrației fiscale, pentru a ne asigura cu privire la actualizarea informațiilor fiscale în vectorul fiscal de către noul organ fiscal central. Arhivarea recipiselor care atestă confirmarea de depunere a declarațiilor fiscale se poate dovedi extrem de utilă în astfel de cazuri.În situația în care anularea codului de TVA a avut loc din eroarea organului fiscal -- spre exemplu, din motivele legate de netransmiterea promptă și integrală a informațiilor din dosarul fiscal --, contribuabilul nu trebuie să solicite reînregistrarea în scopuri de TVA, ci anularea deciziei de anulare a codului de TVA, ca fiind emisă din eroare. Numai această procedură permite ca reactivarea să aibă efecte retroactive. Am văzut extrem de des această greșeală la clienții noștri, care s-a soldat, din păcate, cu sume considerabile de plată la bugetul de stat (generate, în special, de achizițiile efectuate în perioada în care nu au avut cod de TVA valid)”, a explicat specialista.
Citește mai mult despre
plata tva la incasare,
registru tva la incasare,
TVA,
dosar fiscal,
domiciliu fiscal,
modificare domiciliu fiscal,
schimbare sediu social,
sediu social,
cod de tva,
anulare cod tva,
relatia cu ANAF si MF
Specialiști citați în acest articol
Luisiana Dobrinescu este avocat fondator al Dobrinescu Dobrev și are o experiență de 17 ani în dreptul fiscal, oferind consultanță în domeniul fiscalității, asistență pe perioada inspecțiilor fiscale și a controalelor antifraudă, asistență în formularea contestațiilor și a acțiunilor de contencios administrativ-fiscal. Luisiana participă frecvent în calitate de lector la conferințe și seminarii de fiscalitate și este autor a numeroase articole de specialitate și co-autor a diverse publicații fiscale. Încă din anul 2016, Luisiana este considerată ca unul dintre cei mai buni specialiști români în drept fiscal de către publicația Chambers and Partners și a fost implicată în trei dosare fiscale în care s-a pronunțat deja Curtea de Justiție a Uniunii Europene și în două proceduri de infringement împotriva României, toate acestea vizând probleme de TVA.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)