Atât agențiile de turism, cât și vânzătorii de bunuri la mâna a doua trebuie să verifice dacă se mai încadrează la scutirea de TVA, după ce regulile au fost modificate recent de către Guvern. În esență, s-a modificat felul în care se calculează, pentru acești contribuabili, încadrarea în plafonul ce permite scutirea de TVA, ceea ce înseamnă că unii pot fi obligați să devină plătitori de TVA. Concret, se iau în calcul, mai nou, prețurile de vânzare, nu marjele de profit. Citește articolul
Mai multe modificări la normele Codului fiscal au fost oficializate vineri seară de către Guvern, printr-o hotărâre publicată în Monitorul Oficial. Schimbările vizează, în esență, partea cu regulile de TVA și partea cu regulile accizelor și vin în urma modificărilor succesive la Codul fiscal din 2018 și până în prezent. Citește articolul
Plafonul actual de 300.000 de lei, în funcție de care se aplică scutirea de TVA pentru companii, poate fi folosit în România până la finele anului 2024, conform unei decizii recente a autorităților europene. Concret, țara noastră trebuie să ceară aprobarea autorităților europene pentru a aplica acest plafon de scutire de TVA, iar măsura ar fi expirat în prima zi a anului 2021 dacă Guvernul nu cerea o prelungire. Citește articolul
În ultimele luni, în zona TVA-ului au apărut mai multe decizii interesante ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de care ar trebui să țină cont companiile plătitoare de TVA. De la rambursări și deduceri până la inspecții fiscale și sume pentru care se datorează TVA, vorbim de cinci clarificări legale care pot fi folosite de firme în litigiile din instanțe. Citește articolul
Multe firme n-au activitate în această perioadă și, din cauza aceasta, legislația fiscală le permite să obțină amânarea momentului în care ar fi trebuit să depună declarațiile fiscale. Interesul pentru o firmă inactivă de a proceda așa este să nu-și piardă codul de TVA, ca urmare a declarării acesteia ca fiind inactivă fiscal. Citește articolul
Toate cererile de acordare a codului de TVA (inclusiv cele care erau nesoluționate la data de 14 mai 2020) primesc de-acum automat codul de TVA, fără să mai fie supuse analizei de risc, conform unei noi ordonanțe de urgență. Analiza de risc se face după acordarea codului de TVA. Citește articolul
Criteriile de risc pentru acordarea codului de TVA sunt stabilite, începând de miercuri, prin normele de aplicare ale Codului fiscal, conform unui act normativ publicat în Monitorul Oficial. Concret, criteriile de risc au fost mutate în norme dintr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă fără să sufere vreo modificare. Trecerea într-o hotărâre de Guvern înseamnă că modificarea lor se va face mai greu de-acum. Citește articolul
Specialiștii au identificat o practică ce poate aduce un control antifraudă la firmele care solicită codul de TVA în regim simplificat. Mai precis, este vorba de companiile care au atât împuterniciți, cât și delegați pe conturile bancare ale firmei, situație în care Fiscul consideră că unele informații din solicitarea pentru codul de TVA sunt false. Această interpretare duce automat la încadrarea firmei la risc fiscal ridicat și la declanșarea unui control antifraudă. Citește articolul
De principiu, companiile care vând produse sau prestează servicii în România sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA și să obțină un cod de TVA. Totuși, există și situații în care înregistrarea este opțională. În orice caz, bine de știut este că Fiscul dă codurile de TVA numai în baza unei analize de risc, pentru a evita potențialele tentative de fraudare. Față de anul trecut, 2020 începe și cu o serie de noutăți la procedura de înregistrare. Citește articolul
În anul curent, autoritățile au operat mai multe modificări la regimul TVA-ului, dincolo de modificările cotelor de taxă. În plus, chiar în luna aceasta a fost oficializată o măsură pe care mulți o așteptau de ceva vreme: abrogarea split TVA (cu efect din februarie anul viitor). Citește articolul