Interpretarea specialiștilor pentru această situație este că cei cu codul de TVA anulat nu trebuie să emită facturi. Totuși, obligația ar interveni dacă vorbim de livrările efectuate de persoane impozabile cu codul de TVA anulat în cadrul procedurii de executare silită și/sau de persoane impozabile aflate în procedura falimentului.
„Legislația nu prevede, în momentul de față, dacă persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale conform art. 316 alin. 11 lit. c-e și h din Codul fiscal au sau nu obligația de a emite facturi cu TVA pentru operațiunile taxabile. Singura obligație a acestora este prevăzută de art. 11 alin. 8 din Codul fiscal, respectiv obligația de plată a TVA pentru operațiunile taxabile.
Numai în cazul înregistrării în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. 12, a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achiziționat bunuri și/sau servicii în perioada în care furnizorul/prestatorul a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat își exercită dreptul de deducere a TVA pentru achizițiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator după data înregistrării, prin înscrierea în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 depus după înregistrarea furnizorului/prestatorului sau, după caz, într-un decont ulterior. Din aceste prevederi deducem că nu este obligatorie emiterea de facturi de către persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale.
O categorie aparte sunt livrările efectuate de persoane impozabile cu codul de TVA anulat în cadrul procedurii de executare silită și/sau de persoane impozabile aflate în procedura falimentului potrivit Legii 85/2014, pentru care se permite deducerea TVA de către beneficiari, conform art. 11 alin. 9 din Codul fiscal, de unde deducem că, în fapt, este obligatorie emiterea facturii”, scrie în adresa transmisă de fiscaliști la minister.
Prin urmare, CCF solicită autorităților să clarifice dacă cei cu codul de TVA anulat trebuie să emită facturi și să le transmită în e-Factura. Iar dacă răspunsul este pozitiv, să se indice ce cod de TVA trebuie alocat: „Vă rugăm să ne indicați dacă aceste persoane vor avea obligația de a emite facturi în sistemul e-Factura și, în cazul unui răspuns pozitiv, ce cod al categoriei de TVA (S - cotă normală/redusă sau O - nu face obiectul TVA) va fi folosit de către furnizor/prestator pentru generarea facturii electronice, astfel încât aceasta să fie validată de sistem.”
În linii mari, este vorba, potrivit articolului 316 din Codul fiscal, despre următoarele situații în care codul de TVA este anulat de autorități:
- dacă asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau anumite fapte din OG 39/2015;
- dacă nu s-a depus niciun decont de taxă pentru șase luni consecutive, în cazul persoanei care are perioada fiscală luna calendaristică, și pentru două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic;
- dacă în deconturile de taxă depuse pentru șase luni consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală luna calendaristică, și pentru două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic, nu au fost evidențiate achiziții de bunuri/servicii și nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare;
- dacă persoana impozabilă, societate cu sediul activității economice în România, supusă înmatriculării la registrul comerțului, prezintă risc fiscal ridicat.
Context: Legea 296/2023 a stabilit un calendar destul de scurt de trecere la folosirea obligatorie a e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B. De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii trebuie deja să folosească noul sistem, însă în paralel pot folosi și regulile vechi de facturare, până la 30 iunie 2024. Totodată, nefolosirea e-Factura poate fi sancționată abia de la 1 iunie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura ar urma să devină unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, iar facturile tipărite își vor pierde valoarea fiscală.
Comentarii articol (1)