ACCES PREMIUM
De ce premium?
TVA: Trei probleme legate de această taxă pe care autoritățile trebuie să le rezolve, conform CCF
Trei probleme legislative legate de TVA au fost identificate recent de Camera Consultanților Fiscali (CCF), care consideră că acestea trebuie rezolvate urgent de către autorități. Două dintre ele vizează contribuabilii care au codul de TVA anulat, în timp ce a treia vizează transportul internațional de persoane.
Articolul continuă mai jos
„Prin prezenta vă supunem atenției problematica scutirilor de TVA pentru livrări intracomunitare efectuate de către persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale, a emiterii facturilor emise de aceste persoane în contextul noilor prevederi privind e-Factura, precum și a scutirii de TVA prevăzute de art. 294 alin. 1 lit. g din Codul fiscal pentru transportul internațional de persoane. (...) În speranța unei analize pertinente a propunerilor noastre, vă asigurăm de toată disponibilitatea noastră de a vă sprijini permanent în eforturile depuse pentru îmbunătățirea legislației fiscale, în scopul aplicării ei corecte și unitare de către contribuabili și de către administrația fiscală”, este explicat într-o
adresă transmisă recent de CCF către Ministerul Finanțelor (MF).
1. Scutirea de TVA a livrărilor intracomunitare efectuate de persoanele impozabile care au codul de taxă anulat.Potrivit celor de la CCF, contribuabilii care au codul de TVA anulat sunt obligați în continuare să colecteze TVA-ul pentru operațiunile taxabile, să-l evidențieze în declarația 311 și să-l plătească la stat, dar nu-l pot deduce. Totuși,
există o scutire de TVA pentru livrări intracomunitare, dar aceasta este condiționată de depunerea formularului 390. Cei cu codul de TVA anulat nu pot beneficia de facilitate deoarece n-au dreptul să depună formularul 390, situație considerată excesivă.
„Persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale, conform art. 316 alin. 11 lit. a-e și h din Codul fiscal, trebuie să aplice prevederile art. 11 alin. 6 și 8 din Cod pe perioada în care codul de TVA este anulat, fiind obligate să colecteze TVA pentru operațiunile taxabile. În cazul operațiunilor taxabile, TVA va fi evidențiată în declarația 311 și plătită la bugetul de stat. Indiferent dacă au fost emise facturi sau nu, beneficiarii nu pot deduce TVA. Problema aplicabilității scutirii de TVA pentru livrări intracomunitare a apărut odată cu transpunerea în Codul fiscal a celor trei remedii rapide din Directiva europeană 1.910/2018, respectiv de la data de 3 februarie 2020 (OG 6/2020).Astfel, la art. 294 alin. 2 din Codul fiscal s-a introdus un nou alineat, alineatul 2^1, care condiționează scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare de declararea acestora în declarația recapitulativă prevăzută de art. 325 din Cod. Și persoanele care au codul de TVA anulat efectuează livrări intracomunitare, dar acestea nu pot depune declarația recapitulativă, întrucât potrivit Ordinul Fiscului 705/2020, care reglementează modelul și instrucțiunile de completare ale declarației recapitulative (390), numai persoanele care au un cod valid de TVA pot depune această declarație. Se pare că la elaborarea acestui ordin nu au fost analizate consecințele asupra persoanelor impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale, deoarece considerăm că nu s-a intenționat sancționarea persoanelor impozabile care au codul de TVA anulat în sensul neacordării scutirii de TVA pentru livrări intracomunitare, fiindcă ar fi o măsură excesivă”, explică fiscaliștii.
Astfel, se propune modificarea ordinului privind declarația 390, pentru ca și persoanele impozabile cu codul de TVA anulat să poată depune formularul. În plus, ar fi necesare și norme speciale pentru operațiunile derulate anterior, pentru a se putea accesa beneficiul scutirii de taxă.
2. Emiterea facturilor de către persoanele impozabile cu codul de TVA anulat.Legislația fiscală este neclară, în cazul acestor contribuabili, în ceea ce privește
obligația de a emite sau nu facturi și dacă facturile pentru operațiuni taxabile trebuie emise cu sau fără TVA. Dilema capătă proporții mai mari, din iulie 2024, din cauza obligativității de a transmite facturile din relația B2B în e-Factura.
„Problema facturării are mai multe aspecte din cauza prevederilor art. 11 alin. 6-9 din Codul fiscal. Pe de o parte, persoanele cu codul de TVA anulat sunt obligate să plătească TVA la nivelul taxei colectate, dar pe baza formularului 311, iar, pe de altă parte, dacă beneficiarii ar primi facturi cu TVA, nu ar avea drept de deducere (cel puțin pe perioada în care furnizorul are codul anulat). Or, se ridică o problemă comercială - poate un furnizor cu codul anulat să emită facturi cu TVA pentru operațiuni taxabile în condițiile în care beneficiarul nu poate deduce acest TVA? Se pare că și normele de aplicare ale art. 11 din Cod conduc, în mod indirect, spre ideea că aceste persoane nu aplică regulile de facturare prevăzute de art. 319 din Cod, fiind prevăzut în norme cum se determină TVA de plată a acestor persoane în funcție de modul cum au emis facturile, cu sau fără TVA.Totuși, în prezent ne aflăm în situația implementării regulilor de facturare prin sistemul e-Factura, reguli care prevăd o serie de sancțiuni aplicabile în cazul nerespectării unor condiții. Și atunci se ridică serios problema persoanelor impozabile care au codul de TVA anulat în ceea ce privește obligațiile de facturare. Au aceste persoane obligația de a emite facturi? Cum ar trebui să emită facturile pentru operațiunile taxabile - cu sau fără TVA? Pe lângă faptul că legislația privind e-Factura stabilește sancțiuni pentru persoanele care trebuie să emită facturi, există sancțiuni și pentru beneficiarii care primesc facturi neemise prin sistemul e-Factura (15% din valoarea totală a facturii)”, explică reprezentanții CCF.
Din aceste motive, e nevoie ca MF să inițieze introducerea unor prevederi clare privind obligațiile de facturare ale contribuabililor cu codul de TVA anulat. În acest fel se pot evita în practică interpretările diferite și potențialele sancțiuni ce pot fi aplicate.
3. Scutirea de TVA pentru transportul internațional de persoane.Fiscaliștii atrag atenția că anumite prevederi din Directiva europeană de TVA
n-au fost transpuse încă în Codul fiscal, atunci când vine vorba de
scutirea de TVA pentru transporturi internaționale de persoane. Din această cauză, aeroporturile nu știu ce tratament fiscal să aplice pentru transportul bunurilor care însoțesc călătorii sau pentru prestarea de servicii legate de transportul de persoane. De asemenea, probleme au și agențiile de turism care acționează ca intermediari.
„Propunem modificarea art. 294 alin. 1 lit. g din Codul fiscal în sensul art. 390b din Directiva de TVA, pentru alinierea la prevederile directivei, pe de o parte, dar și pentru a soluționa numeroase situații în care aeroporturile nu regăsesc ce tratament fiscal ar putea aplica pentru transportul de bunuri, precum bagaje sau automobile, care însoțesc călătorii sau prestarea de servicii în legătură cu transportul de persoane. De asemenea, agențiile de turism care vor acționa doar ca intermediari în vânzarea de bilete de transport de persoane vor avea posibilitatea aplicării scutirii de TVA pentru comision, acesta fiind considerat o prestare de servicii în legătură cu transportul de persoane”, mai scrie în adresa CCF către MF.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.