Firmele și persoanele fizice care intră temporar în inactivitate vor scăpa din oficiu de obligația de a depune declarații fiscale, conform unei ordonanțe aplicabile de joi. Până acum, contribuabilii inactivi cereau la Fisc și trebuia să li se aprobe alte termene sau alte condiții pentru depunerea declarațiilor fiscale, altfel obligația de depunere rămânea valabilă în continuare. Citește articolul
Există diferențe mari între o firmă declarată inactivă la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) și o firmă inactivă din punct de vedere fiscal. Însă, deși nu poate părea așa, companiile inactive nu-și încetează chiar total activitatea. Cu ajutorul specialiștilor de la Schoenherr, explicăm astăzi cele mai relevante aspecte legate de inactivitatea juridică și cea fiscală. Explicațiile vin în contextul în care, în primele zece luni din 2021, numărul firmelor care și-au suspendat activitatea a crescut cu peste 15% față de anul trecut, depășind pragul de 10.000, potrivit ONRC. Citește articolul
Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul
Expirarea contractului privind sediul social poate conduce, potrivit legii, fie la declararea inactivității firmei de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, dacă contribuabilul nu se conformează în termen de 30 de zile de la primirea unei notificări în acest sens de la organele fiscale, fie chiar la dizolvarea societății de către instanță, la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) sau a oricărei persoane interesate. Citește articolul
Multe firme n-au activitate în această perioadă și, din cauza aceasta, legislația fiscală le permite să obțină amânarea momentului în care ar fi trebuit să depună declarațiile fiscale. Interesul pentru o firmă inactivă de a proceda așa este să nu-și piardă codul de TVA, ca urmare a declarării acesteia ca fiind inactivă fiscal. Citește articolul
În contextul epidemiei de coronavirus, unele companii pot rămâne inactive pentru o perioadă mai lungă, mai ales din cauza restricțiilor impuse de autorități. Deoarece astfel se poate ajunge la declararea firmelor ca fiind inactive fiscal, există două variante temporare prin care se poate evita un asemenea rezultat. Preventiv, contribuabilii care riscă să fie declarați inactivi vor fi avertizați în curând de către reprezentanții Fiscului. Citește articolul
De principiu, o companie declarată inactivă fiscal își poate desfășura mai departe activitățile economice. Însă, în perioada de inactivitate, companiile n-au voie să deducă cheltuieli și TVA pentru achizițiile făcute, conform prevederilor actuale ale Codului fiscal. Reactivarea se poate face în orice moment, însă numai dacă sunt îndeplinite anumite condiții. Citește articolul
Legislația în vigoare stabilește mai multe situații în care firmele își pot pierde codul de TVA. În acest context, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a aprobat recent un act normativ care aprobă noi reguli în cazul contribuabililor care solicită reînregistrarea în scopuri de TVA. Spre exemplu, solicitarea nu mai este permisă de-acum firmelor aflate în inactivitate temporară, iar înainte de luarea unei decizii de respingere a cererii de înregistrare, Fiscul trebuie să îl asculte pe contribuabil. Totodată, a fost actualizat și formularul 099 - Cerere de înregistrare în scopuri de TVA. Citește articolul
Când se află în anumite situații reglementate de Codul de procedură fiscală, contribuabilii sunt declarați inactivi și nu se pot reactiva decât dacă îndeplinesc anumite condiții. În acest sens, în Monitorul Oficial a apărut azi o nouă procedură a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), diferențiată în funcție de motivul pentru care contribuabilul/plătitorul este declarat inactiv. Spre exemplu, contribuabilii care nu își îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, obligațiile declarative prevăzute de lege, beneficiază de o perioadă de timp în care pot depune măcar una dintre obligațiile fiscale ale perioadei de referință și pot fi eliminați astfel de pe lista inactivilor. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că Fiscul este bun de plată către firmele cărora le-a respins dreptul de deducere TVA pentru tranzacțiile încheiate cu parteneri inactivi, iar specialiștii anticipează consecințe serioase pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Asta cu atât mai mult cu cât instituția va avea de achitat contribuabililor și dobânzi de întârziere la sumele de restituit, așa cum ne-a confirmat un specialist în fiscalitate. Citește articolul