Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat faptul că simpla apartenență la același grup de societăți sau existența unui contract de prestări servicii între două societăți din state membre diferite nu este suficientă pentru a considera că societatea beneficiară a serviciilor dispune de un sediu fix în celălalt stat. Mai mult decât atât, CJUE a reamintit faptul că nu se poate vorbi de sediu fix atunci când resursele umane și tehnice de care dispune o societate în celălalt statul membru nu sunt distincte de cele prin care îi sunt furnizate serviciile sau dacă aceste resurse umane și tehnice nu asigură decât activități pregătitoare sau auxiliare. Este vorba de decizia CJUE în cauza românească C-533/22 „Adient”. Citește articolul
Acordul vecinilor este necesar atunci când o societate vrea să aibă un sediu social într-un bloc de locuințe, la care să și deruleze efectiv activitate. Dacă la sediul social nu se derulează activitate, atunci acordul vecinilor nu este necesar. Venim cu aceste explicații în urma unei întrebări postate recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro. Citește articolul
Nici domeniul prețurilor de transfer nu scapă de riscul recalificărilor fiscale, atrag atenția specialiștii de la PwC România, care au venit cu două exemple relevante în acest sens la care contribuabilii să fie atenți la controalele din 2024. Citește articolul
Deductibilitatea pentru cheltuielile pe care le au companiile cu sediile sociale este limitată, din 2024, la 50%, dacă spațiile nu sunt folosite exclusiv pentru activitatea economică, conform OUG 115/2023. Însă firmele care chiar folosesc spațiile exclusiv pentru activitatea economică vor avea dificultăți în a justifica o deducere de 100% a cheltuielilor la impozitul pe profit, sunt de părere specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul
Sediile fixe, deducerea TVA, taxele de reziliere, neconcordanțele din documentele fiscale și reducerile comerciale se numără printre subiectele care pot prezenta interes, în 2024, în cadrul controalelor de TVA derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), spun fiscaliștii. Citește articolul
O ordonanță de urgență ce vizează firmele de jocuri de noroc a fost oficializată vineri, la doar câteva zile de la publicarea în dezbatere. Astfel, s-a stabilit, în esență, o taxare mai dură a activităților din domeniu și obligarea tuturor operatorilor să deruleze afaceri prin entități stabilite în România. Citește articolul
Atunci când se ajunge la discuția legată de constituirea unui sediu permanent (impozit pe profit), aceasta implică în mod automat prețurile de transfer, punctează specialiștii. Astfel, iată câteva dintre aspectele esențiale ce trebuie reținute de către firme, în contextul controalelor așteptate curând pe tematica sediilor permanente. Citește articolul
Practica din controalele derulate de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că aceștia se concentrează în mod special pe situațiile în care pot stabili sedii fixe în România, însă asta nu înseamnă că situațiile în care pot stabili sedii permanente trebuie neglijate. În acest context, avem și câteva recomandări de la specialiști pentru pregătirea firmelor pentru campania națională de verificări anunțată de ANAF. Citește articolul
Deși ideea de bază este că sediul fix și sediul permanent permit impozitarea într-un stat din UE a tranzacțiilor derulate prin acestea, cele două concepte sunt destul de diferite, conform specialiștilor. Citește articolul
În anumite condiții, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot considera că activitatea unei firme din România, în cadrul unei colaborări cu o firmă străină, generează un sediu permanent aici, spun specialiștii. Asta înseamnă că ANAF poate impune plata de impozit pe profit în România. Citește articolul