„În cazul controalelor, pot apărea probleme atât din perspectiva sediului fix, cât și a sediului permanent, cu mențiunea că, în ceea ce privește sediul fix, consecințele fiscale ale unei astfel de calificări, deși vizează de principiu contribuabilul nerezident, pot avea un impact și asupra contribuabililor români, întrucât ANAF poate stabili TVA suplimentară de plată în cadrul controalelor efectuate la aceștia din urmă, pe considerentul că anumiți parteneri comerciali ai acestora ar avea, în viziunea ANAF, un sediu fix în România. Astfel că serviciile prestate de entitatea română către asemenea clienți nerezidenți devin subiect de TVA în România.
Din acest motiv, se poate spune că interesul ANAF, până la acest moment, s-a îndreptat cu precădere în zona sediului fix, ținând cont, de asemenea, și de impactul fiscal adus la bugetul de stat prin astfel de reclasificări, sumele reprezentand TVA colectată (la nivelul contribuabililor români controlați), ca urmare a unei reclasificări din perspectiva sediului fix (pretins a exista la nivelul partenerilor de afaceri nerezidenți), având potențialul de a fi mai mari decât eventualul impozit pe profit datorat de un nerezident la nivelul profiturilor alocate unui sediu permanent (ce ar trebui determinate în acord cu principiile în materie de prețuri de transfer). Însă, în practică, există evoluții și în ceea ce privește reîncadrările din perspectiva sediului permanent, ANAF emițând decizii de înregistrare din oficiu pentru contribuabilii nerezidenți care, în viziunea ANAF, ar avea sedii permanente în România”, a explicat, lunile trecute, pentru avocatnet.ro, Georgiana Matei, Director la TaxHouse.
Evident, asta nu înseamnă că ANAF ignoră situațiile ce pot genera sedii permanente în România, ci doar că sunt cazuri mai puține în care verificările se axează pe acest subiect. Ele vor fi avute în vedere, totuși, în campania de controale ce urmează să înceapă la nivelul autorităților.
- VIDEO: Urmărește înregistrările integrale ale unor evenimente recente despre sediul fix și sediul permanent - o sesiune cu TaxHouse și o sesiune cu Viboal FindEx.
În al doilea rând, în cazul sediului fix trebuie studiată jurisprudența europeană în materie, pentru că aceasta oferă mai multe exemple de situații în care se poate afla o firmă și indicii pentru aplicarea corectă a criteriilor de stabilire a existenței sediului fix, dar și pentru că aceasta poate fi folosită în relația cu ANAF.
În al treilea rând, dacă firmele apreciază că există un risc mare ca inspectorii ANAF să reîncadreze activitățile desfășurate în România ca o activitate de sediu fix sau permanent, ar trebui pregătită o analiză funcțională pentru justificarea propriei poziții.
În al patrulea rând, contribuabilii ar trebui să fie atenți mai ales la aspecte precum:
- modul în care resursele umane sunt implicate în relație cu entitatea nerezidentă;
- tipologia activităților realizate de anumiți terți pentru societatea nerezidentă, întrucât pot fi încadrați ca agenți dependenți;
- resursele tehnice implicate - dacă contribuabilul are acces la anumite platforme/sisteme software ale societății nerezidente.
Totodată, inclusiv specialista de la TaxHouse a recomandat firmelor să analizeze cum sunt derulate afacerile în România și să acorde o atenție sporită întocmirii dosarului prețurilor de transfer:
„În contextul interesului sporit al ANAF în sfera controalelor fiscale ce vizează reclasificările de sediu permanent și sediu fix, este oportună realizarea unei analize a modalității de structurare a modelului operațional de afaceri implementat la nivelul României, pentru a determina și evalua existența unor potențiale riscuri de interpretare din perspectiva existenței unui sediu fix și/sau permanent generat prin resursele tehnice și umane ale contribuabilului român, ce ar putea fi considerate ca acționând/fiind la dispoziția unei entități nerezidente, fapt ce ar putea constitui un argument pentru eventuale încadrări de sediu fix/permanent la nivelul respectivilor contribuabili nerezidenți.
De asemenea, este recomandabil să se acorde un interes sporit pregătirii analizei funcționale, ca parte a documentației de prețuri de transfer, ce substanțiază profilul funcțional al contribuabilului, funcțiile îndeplinite și riscurile asumate în activitatea desfășurată, aceasta putând servi pentru argumentarea poziției contribuabilului în contextul unei eventuale reclasificări de sediu permanent, dar și de sediu fix.”
Notă: ABC-ul sediilor fixe și permanente este o campanie informativă derulată de avocatnet.ro în contextul în care autoritățile fiscale pregătesc o amplă campanie de controale la companii. Vizate sunt, în primă fază, firmele din străinătate care, prin colaborările lor cu firme din România, generează aici sedii fixe și/sau permanente. Iar în faza a doua sunt vizate firmele din România care, prin colaborările lor cu firme străine, generează în străinătate sedii fixe și/sau permanente. Toate articolele scrise pe subiect pot fi urmărite, pe măsură ce sunt publicate, în secțiunea specială de aici.