1. De ce vorbim de prețuri de transfer în contextul sediilor permanente. Ideea este că, în momentul în care eu sunt pasibil a fi considerat că am generat un sediu permanent într-un anumit stat, legislația spune că sediul permanent va fi considerat persoană afiliată cu persoana juridică din care face parte. De aceea vorbim de prețuri de transfer. Dacă nu vorbeam de afiliere, nu vorbeam de prețuri de transfer.
2. Ce efect apare când generez un sediu permanent. În momentul în care eu știu că generez un sediu permanent într-un anumit stat, este clar că eu trebuie să am în vedere ce parte din profitul meu, ca întreg, sau din pierdere ar trebui să o aloc spre sediul permanent.
3. Nu trebuie așteptată încadrarea unei activități ca sediu permanent, ci trebuie analizat din start dacă există o expunere și apoi acționat în consecință. Autoritățile fiscale ar trebui să facă analiza asta. Însă, practic, ei nu fac niciun act ca să te încadreze ca sediu permanent. Și, atunci, recomandarea este ca contribuabilul să facă această analiză, cu ajutorul consultanților, bineînțeles. Am risc fiscal ridicat să fiu încadrat ca sediu permanent sau nu? Trebuie verificate situațiile care generează un sediu permanent și, dacă mă aflu într-una dintre ele, înregistrez sediul permanent sau pot să-i dau personalitate juridică, după caz.
4. Sediul permanent nu este o entitate juridică distinctă de întreprinderea din care face parte, astfel că analiza funcțională se face faptic. Referitor la analiza funcțională, care e problema discuției? Pentru că sediul permanent nu e considerat o persoană juridică distinctă de întreprinderea din care face parte - nu o să existe contracte încheiate între sediul permanent și persoana juridică, deci, nu prea poți să identifici clar tranzacții, funcții, riscuri. Totul se întâmplă faptic. Analiza funcțională se întreprinde faptic. Trebuie să vezi ce funcții poți să aloci, ce riscuri și ce active.
5. Cum aloc funcții către sediul permanent. În principal, funcțiile sunt date de oameni. Dacă eu am oameni acolo care mi-au generat sediul permanent și care întreprind anumite activități, activitățile pe care ei le întreprind se vor transforma în funcții. Se vor aloca și funcții pentru care oamenii din sediul permanent au capacitatea de a gestiona riscul generat de aceste funcții.
6. Ce riscuri atribui către sediul permanent. În principal, sediului permanent îi vor fi atribuite acele riscuri generate de potențiala pierdere de valoare a activelor care i-au fost atribuite, precum și riscuri de răspundere pentru activitățile pe care le-a întreprins.
7. Ce active aloc sediului permanent. În principal, trec pe sediul permanent (sunt considerate active ale sediului permanent) acele active pentru care utilizarea lor este realizată de oameni din sediul permanent.
8. Trebuie alocate și capitaluri. În principal, capitalurile urmează riscurile. Sediul permanent ar trebui să aibă și un minim de capital alocat, ca să susțină riscurile pe care persoana juridică i le alocă.
9. Trebuie evaluat dacă sunt tranzacții pe care le poți identifica între cele două entități. Analiza faptică întreprinsă are acest scop și, totodată, e important de precizat faptul că, din punct de vedere al gradului de semnificație, nu este important să iau în considerare orice flux care intervine între cele două societăți, pentru că sunt anumite fluxuri care, financiar vorbind, nu sunt luate în considerare. Trebuie ca un flux derulat între cele două să depășească un anumit prag de semnificație ca să fie un flux pe care eu să îl consider a fi fezabil a fi analizat, ca să văd, din fluxul acesta, cât ar trebui să aloc sediului permanent. Nu există un prag anume, astfel că analiza se face prin comparație cu cazurile din piață. Ideea de bază este că, întotdeauna, sediul permanent va fi considerat afiliat cu persoana juridică din care face parte. Deci, clar, ce se întâmplă între ele va fi supus reglementărilor de prețuri de transfer. Remunerația pentru tranzacțiile dintre ele trebuie stabilită la valoarea de piață.
Notă: ABC-ul sediilor fixe și permanente este o campanie informativă derulată de avocatnet.ro în contextul în care autoritățile fiscale pregătesc o amplă campanie de controale la companii. Vizate sunt, în primă fază, firmele din străinătate care, prin colaborările lor cu firme din România, generează aici sedii fixe și/sau permanente. Iar în faza a doua sunt vizate firmele din România care, prin colaborările lor cu firme străine, generează în străinătate sedii fixe și/sau permanente. Toate articolele scrise pe subiect pot fi urmărite, pe măsură ce sunt publicate, în secțiunea specială de aici.