Puncte comune la cele două tipuri de sedii
Înainte de orice, Cosmin Preda, Tax Manager la Viboal FindEx, a arătat, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro, că asemănarea de bază între cele două concepte este că ele permit impozitarea într-un stat membru al UE: „În ceea ce privește asemănările, se poate vedea faptul că conceptele de sediu fix și sediu permanent conferă statului în care există dreptul de a impozita tranzacțiile care se realizează prin acele tipuri de sedii.”
Apoi, mai există și altă asemănare demnă de adus în față - aceasta ține de excepția comună ce permite derularea de activități-suport fără ca acest lucru să ducă la stabilirea unui sediu fix sau permanent. „O altă asemănare este reprezentată de excepția întâlnită în reglementările cu privire la ambele concepte, care vizează, în linii mari, faptul că, de principiu, activitățile-suport, cu caracter administrativ și auxiliar, nu sunt de natură să genereze un sediu fix și nici un sediu permanent. Cu mențiunea că analiza acestui tip de activități trebuie să țină cont de particularitățile fiecărui concept, precum și de situația de fapt specifică fiecărui caz”, ne-a precizat, cu altă ocazie, Georgiana Matei, Director la TaxHouse.
Diferențe între cele două tipuri de sedii
Atunci când ajungem la partea de deosebiri între sediul fix și sediul permanent, constatăm că acestea sunt mai numeroase decât asemănările. De ce? Pentru că, în definitiv, fiecare concept ține de alt domeniu, are o sursă diferită și trebuie să întrunească cerințe (ușor) diferite pentru constituire. Iată care sunt principalele diferențe, conform specialiștilor:
Criteriu | Sediul fix | Sediul permanent |
De unde provine conceptul: | Din Directiva europeană de TVA și Regulamentul său de punere în aplicare (nr. 282/2011). Conceptul se regăsește transpus în Codul fiscal și în normele sale. | Este un concept derivat în mare parte din tratatele internaționale de evitare a dublei impuneri, făcând obiectul negocierilor bilaterale între state. Conceptul se regăsește transpus în Codul fiscal și în normele sale. |
Sfera de aplicabilitate: | Este un concept ce operează strict din perspectiva TVA, având aplicabilitate numai la nivelul statelor membre UE. | Este un concept ce operează din perspectiva impozitării directe - în speță, impozitul pe profit. Are aplicabilitate și în afara teritoriului UE. |
Condiții de îndeplinit: | Pentru constituirea sa este necesar să avem atât o prezență a unor resurse umane, cât și a unor resurse tehnice. | Pentru constituirea sa este suficientă fie prezența resurselor umane, fie prezența resurselor tehnice. |
Ce presupune: | Poate exista când resursele umane și tehnice au o funcție pasivă, o funcție activă sau când au ambele funcții. | Este legat de existența unor activități generatoare de profit sau pierdere la nivelul acestuia. |
Implicații fiscale: | Operațiunile în sfera TVA care sunt alocate acestuia vor fi, de principiu, taxate în statul în care se află sediul fix. Deci, colectarea și deducerea TVA pentru operațiunile alocate sediului fix vor avea loc în statul în care se află acesta. | Prin intermediul acestuia se determină dreptul unui stat de a impozita profiturile înregistrate de o entitate nerezidentă pe teritoriul statului în care aceasta deține respectivul sediu permanent. |
Notă: ABC-ul sediilor fixe și permanente este o campanie informativă derulată de avocatnet.ro în contextul în care autoritățile fiscale pregătesc o amplă campanie de controale la companii. Vizate sunt, în primă fază, firmele din străinătate care, prin colaborările lor cu firme din România, generează aici sedii fixe și/sau permanente. Iar în faza a doua sunt vizate firmele din România care, prin colaborările lor cu firme străine, generează în străinătate sedii fixe și/sau permanente. Toate articolele scrise pe subiect pot fi urmărite, pe măsură ce sunt publicate, în secțiunea specială de aici.