Data de 1 ianuarie 2025 este importantă inclusiv pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România, nu doar pentru rezidenții contribuabili mici. Asta deoarece de atunci se aplică obligația de a face raportările SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România sunt obligați, în același timp cu micii contribuabili, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025, potrivit calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Față de rezidenți, nerezidenții au de respectat cerințe mai puține. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat faptul că simpla apartenență la același grup de societăți sau existența unui contract de prestări servicii între două societăți din state membre diferite nu este suficientă pentru a considera că societatea beneficiară a serviciilor dispune de un sediu fix în celălalt stat. Mai mult decât atât, CJUE a reamintit faptul că nu se poate vorbi de sediu fix atunci când resursele umane și tehnice de care dispune o societate în celălalt statul membru nu sunt distincte de cele prin care îi sunt furnizate serviciile sau dacă aceste resurse umane și tehnice nu asigură decât activități pregătitoare sau auxiliare. Este vorba de decizia CJUE în cauza românească C-533/22 „Adient”. Citește articolul
Noi clarificări privind stabilirea sediilor fixe în materie de TVA au fost oferite recent de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De această dată, speța în care s-a pronunțat Curtea vizează România în mod direct. Citește articolul
Sediile fixe, deducerea TVA, taxele de reziliere, neconcordanțele din documentele fiscale și reducerile comerciale se numără printre subiectele care pot prezenta interes, în 2024, în cadrul controalelor de TVA derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), spun fiscaliștii. Citește articolul
Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.
Citește articolul