ACCES PREMIUM
De ce premium?
TVA: Cinci tendințe la care să fie atente firmele, în 2024, în eventualitatea unor controale ale ANAF
Sediile fixe, deducerea TVA, taxele de reziliere, neconcordanțele din documentele fiscale și reducerile comerciale se numără printre subiectele care pot prezenta interes, în 2024, în cadrul controalelor de TVA derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), spun fiscaliștii.
Articolul continuă mai jos
Discuția despre
tendințele de TVA la care ar trebui să se aștepte companiile, în noul an, în cazul controalelor ANAF a avut loc la o conferință recent organizată de EY România. La eveniment,
Florina Parîng, Director în Departamentul de Impozite Indirecte, a vorbit despre următoarele cinci chestiuni importante.
1. Sediile fixe. „Încercând să anticipăm subiectele de care ne vom lovi anul acesta în cadrul inspecțiilor fiscale, pot spune că problema sediilor fixe nu este rezolvată. În ciuda unei cazuistici impresionante pe acest subiect (avem în prezent 15 cazuri soluționate de Curtea de Justiție a UE), complexitatea și diversitatea structurilor de business fac ca acest concept să nu poată fi aplicat în mod unitar și este necesară o analiză circumstanțială de la caz la caz. (...) Invitația este să vă revizuiți structurile pe care le aveți cu parteneri nerezidenți, să identificați în ce măsură pot exista elemente de risc care să vă permită implementarea de corecții faptice contractuale și, de ce nu, să confirmați anticipat structurile pe care le aveți cu organele fiscale.”2. Deducerea TVA pentru servicii intangibile. „Dacă ați făcut subiectul unei inspecții fiscale, deducerea TVA nu vă este, cu siguranță, străină. Cheltuielile cu serviciile intangibile, în special intragrup, și TVA aferentă continuă să genereze impuneri masive în controalele fiscale. Astfel, în ciuda unei cazuistici impresionante a Curții de Justiție a UE și în ciuda unui număr mare de litigii câștigate în instanțele naționale, dincolo de principiile conform cărora TVA se poate deduce doar în baza facturii și uneori doar în baza contractului care ține loc de factură, realitatea este că practica inspecțiilor fiscale nu se va schimba foarte mult în această privință. Și, pentru a demonstra legalitatea tranzacțiilor realizate, sunt necesare evidențe concrete. Asta în special în contextul în care concentrarea autorităților fiscale este să analizeze acele tranzacții care, în ciuda unei aparențe de legalitate, conduc la necolectarea TVA și vedem acest lucru din rapoartele de activitate ale ANAF. Astfel, analiza serviciilor realizate și documentarea acestora prin testul beneficiului și al performanței, dar și verificarea comercială a partenerilor și a realității tranzacțiilor realizate de către aceștia, ocupă un loc prioritar în pregătirea pentru inspecțiile fiscale.”3. Taxele de reziliere. „Indemnizațiile de reziliere se anunță, de asemenea, un subiect care se va afla sus pe agenda de control a inspecțiilor fiscale. După ce, în anul 2018, am avut o schimbare de perspectivă la nivel european, odată cu apariția cauzei MEO, care a transformat aceste sume considerate, tradițional, ca fiind penalități fără TVA în sume care pot face subiectul TVA, este o chestiune de timp până ce acest subiect va ajunge în atenția autorităților fiscale. Ceea ce dă magnitudine acestui concept este potențialul său de a fi aplicat în toate industriile. Vedem deja potențialul de impunere în industrii precum leasing, telecomunicații și imobiliare. Însă de fiecare dată când avem o structură care implică plata unei sume de bani în schimbul ieșirii din contract trebuie să ne gândim la implicațiile de TVA. Și implicațiile de TVA vor fi analizate nu doar din perspectiva celui care primește suma și care ar trebui să apere o potențială necolectare a TVA, ci și din perspectiva celui care plătește suma și ar trebui să-și apere deducerea.”4. Neconcordanțele între declarații și evidențe. „Inadvertențele între declarațiile de TVA și evidențele financiar-contabile ale societății ocupă, de asemenea, atenția autorităților fiscale zilele acestea, așa cum vedem din rapoartele de activitate publicate de ANAF. Iată cum simple postări contabile, care provin poate din modul în care este setat sistemul ERP și care conduc la denaturarea rulajelor anumitor conturi, pot genera implicații de TVA, în măsura în care acestea nu pot să fie reconciliate și prezentate autorităților fiscale. Vă invităm, așadar, să faceți un exercițiu de reconciliere a acestor date din timp, înaintea inspecției fiscale, pentru a vă asigura că puteți comunica o trasabilitate între datele din evidențele financiar-contabile și cele din declarațiile de TVA în timp util, dat fiind, în special, acest context al transparenței crescute asupra informațiilor contribuabililor.”5. Reducerile comerciale. „În cazul unei recalificări, reducerile comerciale pot genera implicații atât din perspectiva TVA și a impozitului pe profit, cât și a nou-introdusului impozit minim pe cifra de afaceri. Atenția ar trebui să meargă către acele bonusuri comerciale a căror natură depinde de îndeplinirea anumitor criterii cantitative sau calitative. Dacă vorbim despre bonusuri comerciale condiționate de indicatori de performanță calitativi, cum ar fi plasarea, poziționarea la raft, publicarea în pliantul societății, sau despre sume care remunerează în fapt activități concrete, cum ar fi servicii logistice, sau despre bonusuri în sumă fixă, acestea pot fi recalificate din reduceri comerciale acordate de furnizor în servicii prestate de clientul său. Vor genera, în aceste cazuri, TVA și impozit pe profit suplimentare. De anul acesta, însă, ele vor putea genera și un potențial impact din perspectiva impozitului minim, atât la nivelul persoanei care acordă suma, cât și la nivelul persoanei care primește bonusul, din perspectiva recalculării bazei asupra căreia se aplică impozitul minim.”Având în vedere aceste tendințe, este important pentru contribuabili să fie pregătiți din timp pentru eventualele inspecții fiscale ale ANAF. În acest sens, o recomandare utilă este de
a implementa controale interne în legătură cu tot ce ține de TVA.
„Concluzionând, autoritățile fiscale dispun de instrumente variate și concrete de realizare a controlului fiscal. În același timp, există o creștere a transparenței privind informațiile pe care le aveți în evidențele financiar-contabile prin intermediul atâtor raportări digitale. Dacă în acest context adăugăm și presiunea crescută privind colectarea veniturilor bugetului de stat, atenția noastră se duce către implementarea de controale interne solide, care să vă permită un bun control al funcției fiscale. Pentru că, la finalul zilei, societățile care vor fi în vizorul autorităților fiscale sunt cele care concentrează sume mari privind impozitele și taxele plătite și a căror conduită le face ușor de controlat și sancționat”, a conchis Florina Parîng.
Citește mai mult despre
TVA,
tendinte in inspectii fiscale,
inspectie fiscala,
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2024,
sedii firme,
sedii fixe,
deducere tva,
taxa de reziliere,
declaratii fiscale,
evidente contabile,
reduceri comerciale,
sediu fix,
servicii intragrup
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)