avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 778 soluții astăzi
Acasă Subiect: evidente contabile
Subiect: evidente contabile
ACCES PREMIUM

CJUE: Deducerea TVA nu poate fi refuzată unei firme străine din cauza lipsei unei evidențe contabile separate pentru activitățile din România

Viboal FindEx în Taxe și impozite
4 Noiembrie 2024 | 0 | 606 | Timp de citire: 5 min.

Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de la începutul lunii octombrie, în cauza Voestalpine Giesserei Linz GmbH (C 475/23), aduce clarificări esențiale privind dreptul de deducere a TVA, concluzionând că acesta nu poate fi limitat atâta timp cât sunt îndeplinite condițiile de fond prevăzute de legislație. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: Cinci tendințe la care să fie atente firmele, în 2024, în eventualitatea unor controale ale ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Ianuarie 2024 | 0 | 11660 | Timp de citire: 4 min.

Sediile fixe, deducerea TVA, taxele de reziliere, neconcordanțele din documentele fiscale și reducerile comerciale se numără printre subiectele care pot prezenta interes, în 2024, în cadrul controalelor de TVA derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), spun fiscaliștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Dobânzile datorate pentru dezincriminarea faptei, în cazul acoperirii integrale a prejudiciului produs de evazioniști, nu se aplică și majorării de 20%. Decizia ICCJ, obligatorie de azi

avocatnet.ro în Taxe și impozite
28 Ianuarie 2022 | 0 | 3427 | Timp de citire: 3 min.

În cazul în care persoanele care săvârșesc anumite fapte de evaziune fiscală acoperă integral prejudiciul produs pentru ca fapta să fie dezincriminată, dobânzile și penalitățile pe care acestea le datorează statului nu se aplică decât prejudiciului, nu și majorării de 20% din baza de calcul aferentă, conform unei decizii pronunțate în septembrie anul trecut de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) și apărute azi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât timp se păstrează în arhivă cele mai folosite documente financiar-contabile

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 0 | 17289 | Timp de citire: 3 min.

Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE De duminică, evazioniștii pot scăpa de închisoare dacă prejudiciul e de maximum 100.000 euro și îl acoperă integral

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Aprilie 2021 | 9 | 34309 | Timp de citire: 4 min.

Persoanele care săvârșesc anumite fapte de evaziune fiscală vor putea să scape doar cu o amendă penală (sau nici măcar cu atât), în loc să ajungă la închisoare, însă numai dacă acoperă prejudiciul și acesta este de maximum 100.000 de euro, prevede o lege care se va aplica începând de duminică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

PFA-urile ce transferă online bani persoanelor fizice riscă amendarea în lipsa unor documente justificative

Simona Voiculescu în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2019 | 5 | 26077 | Timp de citire: 1 min.

Persoanele fizice autorizate (PFA) trebuie să aibă în evidențele proprii și documente justificative pentru transferurile online de bani în conturile persoanelor fizice, riscând altfel o amendă de câteva mii de lei. Necesitatea documentelor justificative a fost introdusă recent în legislație. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce elemente trebuie să cuprindă, în 2017, documentele justificative ale unei societăţi?

Eduard Popescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2017 | 1 | 46267 | Timp de citire: 6 min.

Firmele de pe teritoriul României sunt obligate, conform legii, să consemneze operaţiunile economico-financiare, în momentul efectuării lor, în documente justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate. Pentru a dobândi calitatea de document justificativ, actele ce stau la baza înregistrărilor în contabilitate trebuie să furnizeze anumite informaţii reglementate expres într-un act normativ intrat în vigoare în 2016. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhivarea documentelor în 2017: Ce acte ale firmei păstrezi, în ce condiţii şi pentru cât timp?

Eduard Popescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2017 | 2 | 69513 | Timp de citire: 3 min.

În prezent, arhivarea documentelor financiar-contabile se face conform unor reguli intrate în vigoare anul trecut, care stabilesc, spre exemplu, un număr de 25 de acte ce trebuie păstrate de contribuabili timp de cinci ani. Totodată, există documente ce trebuie păstrate pentru zece sau chiar 50 de ani, iar arhivarea lor se poate face atât în format hârtie, dar şi electronic, caz în care trebuie respectate câteva reguli specifice.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2016, 25 de documente contabile trebuie păstrate pentru cinci ani. Care sunt acestea şi ce amenzi riscă cei ce nu respectă termenul?

Eduard Popescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2016 | 3 | 42093 | Timp de citire: 4 min.

Lista documentelor financiar-contabile ce trebuie păstrate timp de cinci ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, a fost actualizată la startul lui 2016 şi cuprinde în prezent un număr de 25 de astfel de acte, pe care le vom prezenta în articolul de faţă. De altfel, nerespectarea obligaţiei de a păstra aceste documente se sancţionează cu amendă, care diferă în funcţie de tipul contribuabilului şi mărimea sa.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhivarea documentelor în 2016 - cum și cât păstrezi actele firmei

Andra Stana în Contabil și fiscal
25 Ianuarie 2016 | 6 | 127846 | Timp de citire: 5 min.

Începând de la 1 ianuarie, regulile privind arhivarea documentelor au fost modificate printr-un ordin al Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Printre schimbările apărute se numără posibilitatea de a păstra arhiva documentelor financiar-contabile pe suport electronic, iar lista care cuprinde tipurile de acte ce trebuie păstrate timp de 5 ani a fost completată. Citește articolul