În perioada aceasta, multe firme care până acum erau plătitoare de impozit micro trebuie să treacă la impozit pe profit. Odată cu această schimbare de regim, societățile trebuie să fie mai atente atunci când vine vorba de întocmirea și păstrarea documentelor justificative, atrag atenția specialiștii de la Schoenherr și Asociații. Regulile de la impozit pe profit sunt mai complexe decât la impozit micro și, automat, riscul să apară probleme la controalele fiscale este mai mare. Citește articolul
De la finalul lui 2023, persoanele fizice și juridice care folosesc bunuri fără documente de proveniență în activitatea de producție, comerț sau prestări riscă amendarea, confiscarea bunurilor și, în caz de recidivă, chiar suspendarea activității. Pentru a pune în aplicare sancțiunea suspendării activității contravenienților recidiviști, autoritățile au oficializat recent un ordin cu regulile pe care trebuie să le folosească inspectorii de stat. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul
Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul
Legea reformei fiscale a introdus prevederi noi pentru prevenirea și combaterea activităților economice ilicite, însoțite de amenzi și confiscarea bunurilor pentru cei care desfășoară activități economice fără documente de proveniență sau fără să fie organizate conform legii. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a venit în acest context cu un proiect de ordin pentru stabilirea modelelor și conținutului proceselor-verbale ce trebuie utilizate în noile proceduri. Citește articolul
Pentru a acoperi lipsa unor prevederi care au ieșit din legislație acum trei ani, Ministerul Finanțelor a decis să introducă în proiectul cu reforma fiscal-bugetară mai multe sancțiuni în scopul combaterii activităților economice ilicite și consolidării disciplina economico-financiară. Proiectul, devenit lege odată cu publicarea sa recentă în Monitor, prevede amenzi și confiscarea bunurilor pentru persoanele fizice și juridice care desfășoară activități economice fără documente de proveniență pentru bunurile deținute sau transportate sau pentru activitățile desfășurate de persoane fizice ori juridice fără să fie organizate conform legii. Noile prevederi se aplică din 11 noiembrie. Citește articolul
În condițiile în care, din 2023, avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani pentru actele contabile, este important de precizat că aceasta nu este aplicabilă anumitor documente. Este vorba de documentele financiar-contabile care atestă proveniența bunurilor care au o durată de viață mai mare de cinci ani, pentru care arhivarea se face pe o durată mai lungă. Citește articolul
Regulile aplicabile în cazul arhivării documentelor contabile (și nu numai) au fost schimbate, în lunile recente, în mai multe privințe. Din acest motiv, am reunit astăzi principalele noutăți pe care ar trebui să le știe firmele și profesioniștii. Citește articolul
La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul