ACCES PREMIUM
De ce premium?
Firmele care trec la impozit pe profit trebuie să acorde o importanță mult mai mare documentelor justificative
În perioada aceasta, multe firme care până acum erau plătitoare de impozit micro trebuie să treacă la impozit pe profit. Odată cu această schimbare de regim, societățile trebuie să fie mai atente atunci când vine vorba de întocmirea și păstrarea documentelor justificative, atrag atenția specialiștii de la Schoenherr și Asociații. Regulile de la impozit pe profit sunt mai complexe decât la impozit micro și, automat, riscul să apară probleme la controalele fiscale este mai mare.
Articolul continuă mai jos
„Regulile de înregistrare în contabilitate sunt aceleași atât pentru plătitorii de impozit pe venitul microîntreprinderilor, cât și pentru plătitorii de impozit pe profit, inclusiv cu privire la faptul că, pentru înregistrarea în contabilitate, tranzacțiile trebuie să aibă la bază documente justificative conform Ordinului Ministerului Finanțelor 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile. Cu toate acestea, în practică, microîntreprinderile nu acordau întotdeauna atenție existenței documentelor justificative, mai ales a celor pentru înregistrarea cheltuielilor - probabil și prin prisma faptului că microîntreprinderile nu deduc cheltuielile la calculul impozitului.Or, odată cu trecerea la impozitul pe profit, contribuabilii trebuie să aibă grijă să dețină documente justificative corect întocmite pentru cheltuielile înregistrate și, în plus, să aibă disponibile și alte documente care să le susțină tratamentul fiscal. Mă refer aici la cazul cheltuielilor cu serviciile, la modul general, dar în mod particular la serviciile de la persoane afiliate, unde contribuabilii ar trebui să dețină și documente din care să rezulte că serviciile au fost efectiv prestate în beneficiul societății. Tot în zona cheltuielilor cu persoanele afiliate, trebuie avut în vedere că cheltuielile făcute în favoarea asociaților/acționarilor sunt nedeductibile, cu excepția acelora efectuate pentru bunuri livrate sau servicii prestate contribuabilului, la prețul de piață”, ne-a explicat,
într-un interviu recent,
Adriana Stoian, Coordonatoarea practicii de consultanță fiscală de la Schoenherr și Asociații.
Așa cum reiese din
practica organelor fiscale de la controale, inspectorii se pot folosi foarte ușor de neregulile legate de documentele justificative (și nu numai) pentru a face impuneri suplimentare la contribuabilii plătitori de impozit pe profit.
În perioada 31 decembrie 2022 - 31 decembrie 2023,
numărul de microfirme a scăzut drastic, iar cel de plătitori de impozit pe profit a crescut spectaculos. Tendința apare în urma modificărilor operate de autorități la regimul micro prin OUG 16/2022 (aplicabile de la 1 ianuarie 2023) și mai mult ca sigur că va continua în urma modificărilor operate prin OUG 115/2023 (aplicabile de la 1 ianuarie 2024).
Practic, dacă e să ne uităm la statisticile de anul trecut, la finalul primului trimestru s-au înregistrat, de departe, cele mai multe schimbări ale regimului de impozitare, față de finalul trimestrelor doi, trei și patru. Este de așteptat să se întâmple la fel și în 2024, în contextul schimbărilor amintite.
În mod normal, schimbarea regimului de impozitare trebuie notificată Fiscului până la final de martie, prin formularul 700. Totuși,
autoritățile au decis recent ca termenul să fie mutat pe 15 aprilie 2024, în contextul unor modificări de ultimă oră la regimul impozitului micro.
Citește mai mult despre
impozit micro,
impozit pe profit,
documente justificative,
trecere de la micro la profit,
OG 16/2022 modificari la codul fiscal,
OUG 115/2023 modificari fiscale si bugetare,
cheltuieli deductibile,
cheltuieli nedeductibile
Specialiști citați în acest articol
Adriana Stoian coordonează practica de taxe din cadrul Schoenherr și Asociații. Ea este consultant fiscal autorizat, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul consultanței fiscale și este recunoscută in România în calitate de specialist în domeniul în care activează.
Adriana are o vastă experiență în coordonarea proiectelor fiscale complexe și a oferit consultanță clienților locali și internaționali cu privire la implicațiile fiscale în tranzacții de fuziune și achiziții (M&A), restructurări (ex. divizări, capitalizări, transferuri de active/activități) și litigii fiscale. Înainte de a se alătura Schoenherr în 2021, Adriana a făcut parte din departamentul de consulțantă fiscală al uneia dintre companiile Big4 prezente local, din cadrul unei companii din industria de petrol și gaze și a colaborat cu case de avocatură locală si internaționala. Ea a absolvit examenele organizate de Asociația Contabililor Experți Autorizași din UK ("ACCA") și de asemenea este membră a Camerei Române a Consultanților Fiscali.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)