ACCES PREMIUM
De ce premium?
O analiză atentă a veniturilor și cheltuielilor, recomandată companiilor care trec la impozit pe profit. Greșeli de evitat la amortizări
Schimbarea regimului de impozitare al afacerii trebuie tratată cu o atenție deosebită, spun specialiștii, atunci când vorbim de o trecere de la impozitul micro la impozitul pe profit. În acest sens, este recomandată o analiză atentă a veniturilor și cheltuielilor, pentru a identifica corect tratamentul fiscal ce trebuie aplicat.
Articolul continuă mai jos
În perioada aceasta, multe firme care până acum erau plătitoare de impozit micro trebuie
să treacă la impozit pe profit, în contextul noilor modificări fiscale aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Notificarea schimbării de regim se face prin depunerea declarației 700 până la termenul recent prelungit până la
15 aprilie 2024.
Deoarece regulile de la impozit pe profit sunt mai complexe și riscul de impuneri suplimentare la controalele fiscale este mai mare, specialiștii de la Schoenherr și Asociații recomandă
o analiză detaliată a cheltuielilor. Mai precis, trebuie văzut ce cheltuieli sunt deductibile sau nedeductibile, iar o atenție deosebită ar trebui acordată amortizărilor.
„Odată cu trecerea la impozitul pe profit, trebuie făcută o analiză detaliată a veniturilor și cheltuielilor înregistrate. În special, trebuie făcută o analiză a cheltuielilor care pot fi nedeductibile, parțial sau integral, pentru a le aplica tratamentul fiscal corect. O zonă unde, de exemplu, ar putea apărea greșeli este amortizarea mijloacelor fixe. Au fost cazuri când, pentru scopuri contabile, microîntreprinderile calculau amortizarea conform propriilor politici contabile, dar care nu erau în linie cu modul de calcul al amortizării fiscale prevăzut de Codul fiscal (de exemplu, amortizarea contabilă era calculată pe baza unor perioade de utilizare, stabilite conform politicii contabile a societății, care erau diferite de duratele de amortizare prevăzute de Hotărârea Guvernului 2.139/2004).Tot în zona amortizării, un alt exemplu este cel al autoturismelor, pentru care amortizarea este integral deductibilă doar în cazul în care sunt folosite exclusiv în scopuri de afaceri sau cazuri specific prevăzute de Codul fiscal, pentru care trebuie să existe documente corespunzătoare care să justifice astfel de utilizări - în caz contrar, amortizarea este deductibilă în limita a 1.500 lei/ lună/ autoturism. La fel și cheltuielile aferente utilizării autoturismelor (de exemplu, combustibil, asigurări, taxe, rate leasing operațional etc.) - în cazul în care autoturismele nu sunt utilizate în scop de afaceri sau cazuri specific prevăzute de Codul fiscal, respectivele cheltuieli sunt deductibile doar în limita a 50%”, a lămurit,
într-un interviu recent,
Adriana Stoian, Coordonatoarea practicii de consultanță fiscală de la Schoenherr și Asociații.
În privința veniturilor, este bine de știut că există și unele neimpozabile, chiar dacă nu foarte multe. În orice caz, însă, și aici este necesară o analiză atentă. În plus, firmele care trec la impozit pe profit trebuie să știe că acest regim încă are facilități pentru cheltuielile cu sponsorizările.
„Contribuabilii care trec la impozit pe profit, pe lângă o analiză a cheltuielilor, pentru a le stabili tratamentul fiscal corect, ar trebui să analizeze și veniturile. Chiar dacă lista veniturilor neimpozabile este relativ scurtă, sunt, totuși, câteva venituri care trebuie avute în vedere, precum cele din anularea, recuperarea, inclusiv refacturarea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din restituirea ori anularea unor dobânzi și/sau penalități pentru care nu s-a acordat deducere.Reducerile de impozit care sunt disponibile pentru microîntreprinderi sunt disponibile și pentru plătitorii de impozit pe profit. Totuși, în cazul deducerii din impozitul pe profit al sponsorizărilor, trebuie avut în vedere că, pe lângă limita de 20% din impozitul datorat, este și limita de 0,75% din cifra de afaceri. Adică se poate deduce din impozitul pe profit suma minimă dintre cheltuielile cu sponsorizările efectuate în timpul anului fiscal, 20% din impozitul pe profit datorat și 0,75% din cifra de afaceri”, a spus specialista.
În perioada 31 decembrie 2022 - 31 decembrie 2023,
numărul de microfirme a scăzut drastic, iar cel de plătitori de impozit pe profit a crescut spectaculos. Tendința apare în urma modificărilor operate de autorități la regimul micro prin OUG 16/2022 (aplicabile de la 1 ianuarie 2023) și mai mult ca sigur că va continua în urma modificărilor operate prin OUG 115/2023 (aplicabile de la 1 ianuarie 2024).
Practic, dacă e să ne uităm la statisticile de anul trecut, la finalul primului trimestru s-au înregistrat, de departe, cele mai multe schimbări ale regimului de impozitare, față de finalul trimestrelor doi, trei și patru. Este de așteptat să se întâmple la fel și în 2024, în contextul schimbărilor amintite.
În mod normal, schimbarea regimului de impozitare trebuie notificată Fiscului până la final de martie, prin formularul 700. Totuși, autoritățile au decis recent ca termenul să fie mutat pe 15 aprilie 2024, în contextul unor modificări de ultimă oră la regimul impozitului micro.
Citește mai mult despre
impozit pe profit,
trecere de la micro la profit,
cheltuieli deductibile,
cheltuieli nedeductibile,
OG 16/2022 modificari la codul fiscal,
OUG 115/2023 modificari fiscale si bugetare,
impozit micro,
venituri impozabile,
venituri neimpozabile,
amortizare
Specialiști citați în acest articol
Adriana Stoian coordonează practica de taxe din cadrul Schoenherr și Asociații. Ea este consultant fiscal autorizat, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul consultanței fiscale și este recunoscută in România în calitate de specialist în domeniul în care activează.
Adriana are o vastă experiență în coordonarea proiectelor fiscale complexe și a oferit consultanță clienților locali și internaționali cu privire la implicațiile fiscale în tranzacții de fuziune și achiziții (M&A), restructurări (ex. divizări, capitalizări, transferuri de active/activități) și litigii fiscale. Înainte de a se alătura Schoenherr în 2021, Adriana a făcut parte din departamentul de consulțantă fiscală al uneia dintre companiile Big4 prezente local, din cadrul unei companii din industria de petrol și gaze și a colaborat cu case de avocatură locală si internaționala. Ea a absolvit examenele organizate de Asociația Contabililor Experți Autorizași din UK ("ACCA") și de asemenea este membră a Camerei Române a Consultanților Fiscali.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)