avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 960 soluții astăzi
Acasă Subiect: pastrare documente contabile
Subiect: pastrare documente contabile
ACCES PREMIUM
Clarificare

e-Factura B2B: Perioadele de arhivare NU sunt afectate de trecerea, de la 1 iulie, la facturarea exclusiv electronică. Ce trebuie să știi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2024 | 0 | 10010 | Timp de citire: 2 min.

De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

Reminder Deși avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani, anumite acte contabile trebuie păstrate mai mult

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 August 2023 | 1 | 10717 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care, din 2023, avem o perioadă-standard de arhivare de cinci ani pentru actele contabile, este important de precizat că aceasta nu este aplicabilă anumitor documente. Este vorba de documentele financiar-contabile care atestă proveniența bunurilor care au o durată de viață mai mare de cinci ani, pentru care arhivarea se face pe o durată mai lungă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Arhivare: Reglementările contabile, modificate oficial pentru implementarea perioadei unice de cinci ani, inclusiv la statele de salarii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 0 | 10170 | Timp de citire: 3 min.

La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reducerea perioadei de arhivare a actelor contabile poate fi problematică. Specialiștii recomandă firmelor să facă o analiză înainte de a „curăța” arhiva de actele vechi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 1 | 8020 | Timp de citire: 6 min.

O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De duminică, registrele contabile și documentele justificative pot fi arhivate numai cinci ani

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 4 | 21447 | Timp de citire: 4 min.

Registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate vor fi arhivate numai cinci ani, reiese dintr-o lege care se va aplica din 15 ianuarie 2023. În prezent, obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, iar specialiștii și guvernanții atrag atenția că reducerea acesteia va aduce probleme în practică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarele personale ale angajaților vor fi arhivate numai cinci ani, după ce regula păstrării statelor de salarii se va modifica din nou

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 0 | 10211 | Timp de citire: 3 min.

După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele ar trebui să evite păstrarea pentru lungi perioade de timp a documentelor cerute angajaților și care cuprind date personale

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Februarie 2022 | 0 | 3577 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii cer adesea ori se văd nevoiți să ceară angajaților diverse documente care, fără să intre în dosarul personal al fiecăruia, sunt necesare pentru a încuviința anumite drepturi sau pentru a îndeplini anumite obligații. Strict din perspectiva prelucrării datelor personale, firmele trebuie să-și pună două întrebări: (1) chiar e nevoie de păstrarea acelor documente ori o simplă mențiune de luare la cunoștință e suficientă și (2) mai sunt realmente necesare acele date după un timp? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât timp se păstrează în arhivă cele mai folosite documente financiar-contabile

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 0 | 17016 | Timp de citire: 3 min.

Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhivarea documentelor: Care sunt perioadele minime de păstrare și în ce condiții, conform celor mai recente modificări

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Martie 2021 | 0 | 6163 | Timp de citire: 3 min.

Arhivarea presupune păstrarea, în anumite condiții, fie fizic, fie electronic, pe perioade de timp care pot ajunge și până la 50 de ani, a unor documente folosite de firme în activitatea lor curentă. Orice modalitate ar alege de a le păstra, firmele trebuie să fie în măsură să le pună la dispoziția celor interesați atunci când li se solicită asta prin lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amenzi mai mari pentru avocați și contabili, dacă nu păstrează documentele impuse de noua lege pentru prevenirea spălării banilor

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
31 Iulie 2019 | 0 | 56943 | Timp de citire: 2 min.

Noua lege pentru prevenirea spălării de bani, care a intrat în vigoare recent, menține obligațiile de păstrare a documentelor stabilite de vechiul act normativ din 2002, însă stabilește amenzi mai ridicate pentru cei care nu respectă aceste prevederi și detaliază mai clar ce fel de documente trebuie păstrate de către avocați, notari, contabili și restul entităților ce intră sub incidența reglementării. Mai mult decât atât, este impusă o limită cu privire la perioada totală în care pot fi păstrate documentele impuse - maximum zece ani.  Citește articolul