Reintroducerea scutirii de contribuția la sănătate (CASS) pentru anumite concedii medicale a venit la pachet cu o nelămurire - dacă aceasta se aplică la întreaga perioadă a concediilor medicale aflate în derulare la data de 12 aprilie 2024 sau dacă se aplică numai pentru perioada care începe cu luna aprilie? Conform unei opinii a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), scutirea ar fi trebuit considerată valabilă pentru întreaga perioadă a concediului medical, însă Ministerul Finanțelor (MF) și Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au atenționat recent că interpretarea este greșită. Citește articolul
Situația unui angajator la care existau diferențe între sumele declarate prin formularul 112 și statele de plată a fost prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în februarie 2024. Citește articolul
Regulile aplicabile în cazul arhivării documentelor contabile (și nu numai) au fost schimbate, în lunile recente, în mai multe privințe. Din acest motiv, am reunit astăzi principalele noutăți pe care ar trebui să le știe firmele și profesioniștii. Citește articolul
Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul
Modificarea apărută vara trecută la Legea contabilității privitoare la termenul de păstrare a statelor de salarii trebuie tratată cu mare atenție de angajatori, întrucât ea instituie o excepție de strictă interpretare, regula celor 50 de ani rămânând în picioare totodată. Cu alte cuvinte, angajatorii nu trebuie să se grăbească să arunce state de salarii mai vechi. Citește articolul