Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 645 soluții astăzi

Webinar Premium LIVE: Riscuri și obligații privind combaterea spălării banilor. Joi, 1 Iulie, de la ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Acasă Subiect: microintreprinderi
Subiect: microintreprinderi
ACCES PREMIUM

Impozit micro sau profit? Din cauza unei modificări legislative neclare, firmele care au încasat dividende nu știu la ce regim de impozitare se încadrează

Încadrarea ca microîntreprindere ori ca firmă plătitoare de impozit pe profit este una crucială pentru companii, astfel că modificările legislative intervenite în decursul anului le pot crea reale probleme contribuabililor care se află în situația de a verifica dacă devin, în anul 2021, plătitori de impozit pe profit. Acesta este și cazul modificărilor fiscale intervenite la sfârșitul lui 2020 la impozitul micro, în urma cărora firmele care au încasat dividende anul trecut nu știu la ce regim de impozitare se încadrează în 2021. Vedem, mai jos, ce impact are această modificare fiscală în activitatea companiilor și ce soluții există pentru contribuabili, într-un astfel de caz, potrivit unei adrese înaintate recent Ministerului Finanțelor (MF) de către Camera Consultanților Fiscali (CCF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele mici vor putea accesa un acord de restructurare pentru a preveni insolvența. Modificări propuse la concordatul preventiv

Mandatul ad-hoc din cadrul Legii insolvenţei va fi înlocuit de acordul de restructurare cu un impact direct asupra firmelor mici, în timp ce concordatul preventiv va suferi o serie de modificări importante, după cum se indică într-un proiect de lege iniţiat de Ministerul Justiţiei pentru a modifica legislaţia în domeniu. Pus recent în dezbatere într-o formă actualizată, proiectul are şanse mari să fie adoptat de Guvern şi Parlament deoarece vizează transpunerea unei directive europene în legislaţia română. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avantajele și dezavantajele acordului de restructurare, care va fi un nou instrument de prevenire a insolvenței

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 0 | 573

În această primăvară, Ministerul Justiției a inițiat un proiect de lege prin care vrea să înlocuiască mandatul ad-hoc cu acordul de restructurare, astfel încât companiile cu datorii (în special cele mici) să aibă la îndemână un instrument cu adevărat util de prevenire a insolvenței. În acest context, am aflat recent de la specialiști cam care ar fi punctele bune și punctele rele ale acordului de restructurare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru programe prin care se vor putea obține finanțări de până la 200.000 euro pentru afaceri rurale, în dezbatere. Banii vizează PFA-urile și firmele mici

Alexandru Boiciuc în Finanțări
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Mai 2021 | 0 | 2640

Patru programe ce vor permite PFA-urilor, microîntreprinderilor și întreprinderilor mici să obțină fonduri nerambursabile pentru a dezvolta sau a deschide noi afaceri în mediul rural au fost puse joi în dezbatere de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot salariaţii şi angajatorul să stabilească eliminarea pontajului, conform ultimelor modificări?

Microfirmele au posibilitatea, de la începutul lunii mai, să stabilească împreună cu salariaţii lor, prin acord scris, cum se face evidenţa orelor lucrate, conform prevederilor incluse în Codul muncii de OUG 37/2021. Ce se întâmplă dacă cele două părţi nu ajung la un acord privind acest pontaj ar trebui să fie clarificat printr-o modificare legislativă, apreciază specialiştii, însă, în orice caz, salariaţii şi angajatorul nu vor putea să elimine această evidenţă, deoarece ea este impusă de Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legislația muncii 2021: Care sunt cele mai importante schimbări din domeniu apărute în acest an

Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Inclusiv PFA-urile, II-urile și IF-urile pot renunța la fișele de post și la regulamentul intern

Şi activitatea persoanelor fizice autorizate (PFA), întreprinderilor individuale (II) şi întreprinderilor familiale (IF) este simplificată prin recenta OUG 37/2021, ce a eliminat obligativitatea fişelor de post şi a regulamentului intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opt lucruri esențiale pentru care angajatorul are nevoie de regulamentul intern, mai ales dacă nu i se aplică niciun CCM

Legislația muncii prevede că anumite chestiuni legate de relațiile de muncă pot fi stabilite de angajatori fie prin regulamentul intern, fie printr-un contract colectiv de muncă (CCM). Astfel, chiar dacă microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au acum posibilitatea de a renunța la întocmirea regulamentului intern, anumiți angajatori ar trebui să-l păstreze, deoarece, în lipsa lui sau a unui CCM, nu vor putea, printre altele, constata abaterile disciplinare și nu vor putea stabili durata concediului fără plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Fără regulament intern, firmele mici nu vor putea folosi semnătura electronică. Măsurile de debirocratizare vs. digitalizarea

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2021 | 1 | 1787

Joi au apărut în Monitorul Oficial două ordonanțe cu modificări în domeniul relațiilor de muncă. Pe de o parte, noile reglementări propun debirocratizare pentru micii angajatori. Pe de altă parte, aduc digitalizarea în raporturile de muncă, dar cu condiții care nu sunt 100% clare. Privindu-le în ansamblu, cele două ordonanțe nu par să fie „din aceeași poveste” - cel puțin nu pentru microîntreprinderi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum îi afectează pe angajații firmelor mici dacă angajatorii renunță la regulamentele interne și la fișele de post scrise

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2021 | 2 | 1203

Microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au, mai nou, posibilitatea să renunțe la întocmirea regulamentelor interne și la fișele de post pentru angajați. Pentru aceștia din urmă, ar putea exista unele avantaje, dacă firma îi pretinde ceva în instanță angajatului întrucât unele lucruri vor fi mai greu de dovedit. Citește articolul